perjantai 22. heinäkuuta 2011

VIHANNESPUSSUKKA



Anu kyseli aiemman postauksen yhteydessä, että olisiko vihannespussille ohjetta. Ennen kuin kerron, miten tein pussukan, muistutan, että olen aivan onneton käsitöissä. Traumatisoiduin ala-asteen kässäntunneilla (kuten varmaan moni muukin), kun lapaset muistuttivat harvaa verkkoa, sukista toinen oli kokoa 46 ja toinen 36 (toinen bestiksistäni nauraa niille vieläkin), opettaja purki joka tunti huokaillen töitäni ja koko syksyn nyhertämä kaulaliinani oli lähempänä patalappua.

Niinpä yritin kaikin keinoin löytää vihannespussukoita valmiina, siinä kuitenkaan onnistumatta. Koska olin täysin vakuuttunut siitä, että kaikilla oikeilla purjehtijoilla on tuollaiset pussukat, ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin yrittää itse. Varsinaiseen käsityöliikkeeseen en uskaltautunut. Olin varma, että kamalat kokemukseni paistoivat minusta läpi ja että minulle naurettaisiin, koska en edes tiennyt, minkälaista lankaa pitäisi olla, mistään virkkuukoukkujen paksuuksista puhumattakaan. Niinpä erään ruokakauppareissun yhteydessä, varmistuttuani, ettei kukaan näe, pujahdin Cittarin lankaosastolle. Otin kaksi kerää kauneinta puuvillalankaa (tästä jo voi nähdä, ettei homma ole ihan hanskassa, lankaa kului nimittäin ehkä kolmasosa kerästä). Katsoin vyötteestä oikean koon koukulle ja poimin hyllystä lähimpänä tätä kokoa olleen koukun. Piilotin kassalla ostokseni vihannesten alle ja toivoin, etten törmäisi kehenkään tuttuun. En sentään halunnut tappaa ketään nauruun.

Kotiin päästyäni join lasin viiniä ja aloin googlata. Löysin kaksi sivustoa, joita vuorottelemalla etenin työssä:

Tämän sivun opeilla loin silmukoita ja opettelin erilaisia sellaisia. Täällä taas opastettiin varsinaisen pussin tekemiseen. Minulla oli siis iPad sylissä, virkkuutyö käsissä ja viinilasi välittömässä läheisyydessä. Etenin hitaasti ja välillä kiroillen, mutta työ valmistui kuin valmistuikin. Mies kehui pussukkaa hienoksi (halusi kai tsempata vaimoaan) ja se ajaa asiansa. Näin jälkeenpäin valitsisin ehkä vähän vähemmän venyvää lankaa. En kyllä tiedä, mitä sellainen lanka voisi olla. Ehkä ensi keväänä taas rohkaistun ja virkkaan uuden pussukan.

8 kommenttia:

  1. Vau. Siis hieno! Sunblogi tuli tänään mieleen kun valkkaisn lehtiä viikonloppulukemiseksi ja kaupan hyllyltä löytyi 6 pelkästään purjehtimista käsittelevää lehteä! Vogueiden vierestä vieläpä:))) Mietin että Suomessa ei taida olla kovin montaa purjehdusaiheista leheteä myynnissä? Edes Stockkalla tai akateemisessa. Selailin niitä hiemna ja siellähän oli upeita purjeveneitä, sisustuksia, tarinoita ja reittejä:)

    VastaaPoista
  2. champagne: Eipä tosiaan ole varmaan yhtään purjehduslehteä Suomessa. Kippari taitaa olla moottoriveneilijöille ja Vene tasapuolisesti molemmille. Ja tietty purjehduslehdet kuuluu Voguen viereen! :D Sellainen lifestyle-purjehduslehti olisi kiva, mutta suomalainen aikakauslehtimarkkina taitaa olla aika haastava. Musta ainakin tuntuu, että nimenomaan lifestyle-lehtiä on tullut ja mennyt, mutta harva pärjää. Hmmm, mitenköhän olisi Glorian Purjehdus?

    VastaaPoista
  3. Hieno toi pussukka on! Ihailtavaa motivaatiota aloittaa homma ihan a:sta ja etsiä ohjeita netistä. Hyvä sä!

    VastaaPoista
  4. Kiitos paljon tästä :) Mun mielestä pussukku on tosi hieno, siksi ohjetta kyselinkin :) Meillä ei ole venettä, mutta taidan yrittää tehdä vastaavan mökille pihakeittiöön.

    VastaaPoista
  5. Purjehduslehdistä; on meillä ProSail ja uusi Purje! :)

    VastaaPoista
  6. Emppu: Hyvä mä! Sun, Marthan, kehut lämmittää mun mieltä erityisesti. :)

    Anu: Kiitos, sinä ihana! :) Joo, hyvinhän tuollainen sopii muuallekin.

    Anonyymi: Ahhh, täytyypä tutustua molempiin. :)

    VastaaPoista
  7. Todellakin hyvä suoritus!!! Ja taas niin hauskasti kirjoititkin tuosta!! =) Mä olen myös etsinyt noita pusseja ja kovasti niitä nyt taas veneessä kaipailin, joten taidan tehdä saman perässä eli lasi punkkua ja koukku käteen! Mulla jäi kanssa ala-asteella virkkaukset hieman vaiheeseen

    VastaaPoista
  8. Vega: Mä olin kyllä tosi ylpeä itsestäni! Punkkulasi on pakollinen osa onnistumista sit!

    VastaaPoista

Kiitos päivän piristyksestä eli kommentista!