perjantai 4. marraskuuta 2011

New New York

Olimme tällä viikolla pikaisesti miehen kanssa New Yorkissa käymässä. Reissu oli tosi mini, mutta tosi kiva. Ennätimme käydä Hell's Kitchenin alueella italialaisessa ravintolassa, jossa olimme käyneet häämatkallakin. Syömästä jaksoimme vielä pienelle iltakävelylle neonvalojen katveeseen. En ole muuten koskaan syönyt noista katukiskoista mitään, vaikka olen ollut Nykissä tuhat ja yksi kertaa.

Nähtävyyksiä oli mahdollista käydä katsomassa oikeastaan vain kerran. Valitsimme Brooklyn Bridgen, joka jäi silloin vuosi sitten näkemättä. Päivä oli upea, aurinko suorastaan lämmitti, mutta ilman takkia liikenteeseen lähteminen oli silti moka. Nykin säät ovat aina jotenkin mielestäni hankalia - vaikka ennuste sanoisi 16 astetta ja aurinkoa ja nämä molemmat toteutuisivatkin, niin nytkin puhalsi todella kylmä tuuli, joka sai hytisemään. En millään viitsinyt ostaakaan takkia vain sen takia, että olin itse ollut hölmö vaatevalinnoissa. Sen verran joustin kuitenkin, että ostin uuden tupsupipon (niitä ei ole koskaan liikaa) ja -kaulahuivin.

Sillalta katselimme yhtä lempparipaikkaamme kaupungissa, Manhattanin eteläkärjessä olevaa laiturialuetta. Pier 17:n takana näkyy helikopterikenttä. Häämatkalla kävimme helikopteriajelulla kaupungin yllä. Se oli aika mieletön kokemus, vaikka helikopterin kyydissä oleminen jännittikin.

Jatkoimme kävelyämme laitureiden suuntaan. Alueella sijaitsee Manhattanin toinen Abercrombie & Fitch, joka on huomattavasti miellyttävämpi paikka asioida kuin lippulaivaliike 5th Avenuella. Mikään shoppailureissu tämä ei ollut, itse kuittasin vain jo mainitsemani pipon ja kaulaliinan sekä pari perus t-paitaa. Mies osti muutaman jutun suosikkikategorioistaan eli neuleista, t-paidoista ja kauluspaidoista. Yleensä inhoan syvästi ketjun liikkeissä liian kovalla pauhaavaa musiikkia, mutta tällä kertaa musiikki oli joulumusiikkia, joten en pistänyt niin pahakseni. Esille näyttävästi nostetut flanellipaidat ja muut punaruudulliset jutut saivat ainakin minut ihan tunnelmiin.

Tällä Wall Streetin lähellä olevalla alueella on minusta tosi viehättäviä kauppoja ja ravintoloita, eikä täällä ole koskaan ryysistä. Suosittelen lämpimästi! Perusjenkkisuosikit Coachista ja Gapista J. Crewhun löytyvät kaikki täältä. Tehtyämme hieman luottokorttilaskua halusimme suunnistaa Wall Streetille syyllistämään luottokortteja myöntävää tahoa ja katselemaan mielenosoituksia, mutta pahuuden kehto oli ihan hiljainen. Ei kyltin kylttiä missään. Myöhemmin kuulin jostain, että mielenosoittajat ovat yleensä päivät töissä ja tulevat sitten vasta osoittamaan mieltään. Me olimme liikkeellä aamupäivästä, joten banderollit jäivät näkemättä.

Wall Streetiltä ajoimme metrolla Times Squarelle ja kävelimme siitä takaisin Hells Kitchenin alueelle, jossa oli toinen ravintola, jossa minä halusin käydä. Tällä matkalla kyllä oli actionia, Port Authorityn bussiasemalla oli tulipalo ja paljon paloautoja.

Lounasravintola oli nimeltään Five Napkin Burger ja olin jo etukäteen lukenut ruokalistaa kuola valuen. Sisustus oli hauska ja tykkäsin paikasta tosi paljon. Kasvishampurilainen oli hyvä ja ensi kertaa odottelemaan jäivät makisushit ja tonnikalahampurilainen. Mies sen sijaan ei tykännyt paikasta yhtään. Supernälkäinen mies oli ihan hajalla saatuaan salaattinsa, jossa oli sekä hänen inhokkiaan sinihomejuustoa että superinhokkia selleriä. En tiedä, olisiko hän pitänyt paikasta enemmän, jos ruokavalinta olisi onnistunut paremmin, mutta sovimme yhdessä, että saan tulla tähän paikkaan uudelleen sitten, kun olen yksin matkassa.

Sellaisia ehdimme tällä kertaa. Ihan hyvin mielestäni, kun kyse oli tosi lyhyestä pyrähdyksestä. Laivakoira oli reissun ajan vanhemmillani hoidossa ja sieltä sitten haimme riemukkaan haukun tänään. Nyt tuntuu tosi mukavalta käpertyä sohvannurkkaan unitassu kainalossa. Kivaa viikonloppua kaikille!

1. Kivan kuuloinen reissu! :) Voi että, kun pääsisi taas edes lyhyelle pyrähdykselle Nykiin..

2. Kiva reissu teillä! Mekin käytiin viimeksi Nykissä tuolla Five Napkinissä ihan ex tempore lounaalla ja tykättiin lihansyöjinä kovasti paikan kunnon isoista ja mehukkaista hampurilaispihveistä! :)

3. Maria: Se Nykki on kyllä jännä, kun vaikka sieltä olisi juuri tullut, niin jo kaipaa takaisin. :)

Kersti: Muutkin hampurilaiset näyttivät kyllä tosi hyviltä, munkin miehen olisi varmaan kannattanut ottaa sellainen.

4. Oi, New York! Uskon, että rakastuisin kaupunkiin ihan saman tien :)
    En haluaisi ehkä asua noin suuressa kaupungissa loppuelämääni, mutta olisi ihana viettää siellä vähän enemmän aikaa sillä siellä on varmasti niin paljon nähtävää ja syötävää :)

5. Mukavan kuuloinen matka teillä. Toivon mukaan itsekin vielä joskus pääsen siellä käymään.

6. Sofié: No ihan varmasti rakastuisit! En tunne ketään, joka ei olisi tehnyt niin. :) Mä voisin ihan hyvin asuakin siellä, mutta se edellyttäisi melkoista tulotasoa - pienillä pennosilla ei nimittäin tuossa maassa pärjätä!

Miia: Toivottavasti pääset! Se on mun suosikkikohteeni ever!

7. Voi kun näyttää tutulta. Vaikka omasta Nykin matkasta onkin jotakuinkin kuukausi niin takaisin olisi pian päästävä. Ihania fiilistelykuvia. :)

8. nuokku: Nykillä on kyllä sellainen vaikutus, että vaikka sieltä olisi juuri tullut, niin jo kaipaa takaisin! :)

9. Kiitos sun, mulla ei ole pelkästään superhinku päästä Nykkiin, vaan nimenmaan nähdä NYC juuri joulun alla. Oi. Must keep on dreaming...

Kiitos päivän piristyksestä eli kommentista!