sunnuntai 19. helmikuuta 2012

Comfort Food

Kuluneella viikolla minä olen ollut ruokavastaavana, joten ruokalistalla on ollut simppeleitä perusruokia. Olemme syöneet muun muassa jauhelihatäytteisiä paprikoita uunijuuresten kanssa, hernekeittoa ja pannaria ja makaronilaatikkoa. Tuhdimpi ruoka tullut tarpeeseen, kun luonto on tarjonnut hyötyliikuntaa taivaan täydeltä. Tänään meillä on tehty lumitöitä kolme kertaa ja päätin just, että neljättä kertaa en jaksa enää, ihan sama vaikka hukuttaisiin lumeen.



Ensi viikon listalla on muun muassa lohikeittoa, uunitortillaa ja lihapullia kermassa haudutetun kukkakaalin kanssa. Sitten mulla onkin ideat loppu. Mies tekee juuri nyt superpaljon töitä, joten ruokahuolto taitaa olla vähän minun vastuullani. Olemme aika ruokanipoja, varsinkin minä. Kun itse teen kulutusvalintoja, vain luomuliha kelpaa ja siipikarja jää kokonaan syömättä. Muutenkin eläinkunnan tuotteet yritetään hankkia luomuna mahdollisuuksien mukaan. Emme ole karppaajia, mutta tuskinpa kenellekään tekee pahaa vähän vältellä liikaa sokeria ja valkoista vehnää ja vastaavasti lisätä kasvisten käyttöä ruuanlaitossa. Olen sen verran makean perään, että otan ne hiilarit sitten mieluummin pullan ja pannarin muodossa kuin valkoisen pastan tai perunan.



Joskus sitä tosin tuntuu, että onko sitä ihan pakko olla näin hitsin hankala nirsoilija. Olisiko se elämä vähän helpompaa, jos ajattelisi vähän vähemmän. Tämä ajatus kimposi siitä, kun työkaverin kanssa tuskailimme tomaattien hankaluutta. Espanjan tomaatteja viljellään ala-arvoisissa työoloissa ja suomalaiset tomaatit talvella ovat vähän niin ja näin ympäristön kannalta. Niin pitkälle kumpikaan ei halunnut mennä, että jättäisi tomaatit kauppaan talvisin. Niinpä päädyimme siihen, että hollantilaiset tomaatit ovat varmaan vähiten huono vaihtoehto.

Jos joku nyt kuitenkin tämän vuodatuksen jälkeen haluaa antaa arkiruokavinkkejä, niin otan niitä suurella kiitollisuudella vastaan. Ja muistuttelen nimimerkkiä -K- siitä, että hän voitti arvonnan ja voisi laittaa minulle sivupalkin sähköpostiin osoitetietonsa.

5 kommenttia:

  1. Tomaattivinkki:

    http://www.mutti-parma.com/en

    kirsikka- ja luumutomaateissa on usein enemmän makua kuin tavallisissa.

    VastaaPoista
  2. Mua kiinnostaa uunitortilla, mikä se on? :) Kivoja kuvia!

    VastaaPoista
  3. Mulla olisi yks hyvä, mutta se sisältää kyllä kanafileen eli jos teillä ei kanaa/broileria syödä niin suattaapi mennä hukkaa tämä ohje mut ei se mitään! Noh anyway laitan sen koska se on hyvvööööö!

    Eli kanan/broilerin rintafileepihvi (en tiedä mitä eroa kanalla ja broilerilla on :D)

    Pestokasviksia (löytyy valmis pussi pakastealtaasta tai sitten voi tehdä itse), meillä käytetään vihreitä kasviksia ja PALJON pestoa.

    Jos haluaa (niinkuin mun mieheke) niin röstiperunoita ja niiden päälle vuohenjuustonokare uuniin. Samaten kanan päälle sopii se vuohenjuusto

    VastaaPoista
  4. Mä ostin Lontoossa aina just luumu-ja kirsikkatomaatteja, ne oli hyviä.

    Ja nyt on saatu tehdä lumitöitä vaikka kuinka. Onneksi tontilla on dieselkäyttöinen apu, ettei ihmisvoimin sieltäkin vielä tartte tehdä töitä.

    VastaaPoista
  5. Tytti: Kiitos vinkistä! :)

    Anu: Uunitortillasta olenkin postannut joskus jopa koko respetin, se löytyy täältä: http://skiglari-norppa.blogspot.com/2011/03/tapas-y-tinto.html

    SiW: No mutta joku muu voi saada tuosta idean eli tosi kiva, että toit reseptin. :) Itse voisin tehdä tuota tofusta, teen siitä monia sellaisia ruokia, joita ennen tein broileriversiona. Kiitos siis! :)

    Anna: Mä olen tällä hetkellä enemmän kateellinen sulle siitä traktorista kuin The Laukusta! :D Ja se on paljon se.

    VastaaPoista

Kiitos päivän piristyksestä eli kommentista!