keskiviikko 16. toukokuuta 2012

Lenkkarit laukussa, vol.1

Matkalla kohti unelmia joutuu välillä sietämään myös pettymyksiä. Osa teistä tietääkin, että tulevaisuudessa elättäisin itseni mieluusti kirjoittavan toimittajan töillä (joita nyt teen todella pienimuotoisena sivuduunina). Matkustan jonkun verran työni puolesta ja kehittelin jo innoissani juttusarjaa työmatkalaisen liikunnasta - se kun voi välillä olla aika haastava juttu. Valitettavasti tällä kertaa kävi niin, ettei yksikään lehti, jonka olisin ajatellut kiinnostuvan aiheesta, ollut halukas ostamaan sitä. Vähän se harmittaa vieläkin. Koska omasta mielestäni juttusarja on edelleen hyvä idea, postailen näitä juttuja teille. Eka osa on tässä ja käsittelee Delhiä, jossa olin muutama kuukausi sitten. 


Kaikilla meillä on varmasti ajoittain vaikeuksia sovittaa liikuntaa kiireiseen elämänrytmiin. Aikapaineen alla salikäyntejä ja lenkkejä kellottavat niin ruuhkavuosia elävät kolmekymppiset perheenäidit kuin palaverista ja maasta toiseen viilettävät uratykitkin. Treeni-intoa koettelevat ajanpuutteen lisäksi olosuhteet. Miten ehtiä pitämään itsestään huolta, kun viikko-ohjelmaan kuuluu tuntikausia lentokoneessa ja öitä hotelleissa, joiden kuntosalit koostuvat kuntopyörästä ja kokolattiamatosta? Itse matkustin tällä viikolla Delhiin, jossa kuntosali oli kyllä hieno, mutta treeninjälkeisen ravitsemuksen kanssa oli ongelmia. 
Minne tahansa matkustankin, löydän aina laukustani tilaa lenkkareille. Kohteesta riippuen pakkaan mukaani juoksutossut tai salikengät. Intiaan valitsen aina sisäliikuntavarusteet. Lenkki lähemmäs 40 asteen lämpötilassa ei houkuttele, eikä yksinäisen naisen olisi totta puhuen edes turvallista lähteä Delhin kaduille. Hotellissani oli myös uima-allas, mutta hygieniasyistä hylkäsin uinnin. Vettä ei saisi mennä nenään tai suuhun lainkaan, mutta oikeaoppinen uintitekniikka vaatisi laittamaan kasvot veteen. Ajoitin treenini alkuiltapäivään, jolloin kuntosalilla oli hyvin tilaa. 

Aamuisin ja virka-ajan jälkeen salit saattavat olla hyvinkin täynnä. Pääsyä laitteisiin voi joutua odottamaan, mikä saattaa saada kiireisen treenaajan harkitsemaan aerobisen lämmittelyn jättämistä väliin. Voiko saliharjoituksen aloittaa käymällä suoraan painopakkojen kimppuun? Personal trainer Nora Yrjölä vinkkaa, että laukkuun kannattaa aina pakata myös hyppynaru. Se ei vie tilaa juuri lainkaan. - Hyppynarulla lämmittelyksi riittää 5 -10 minuutin hyppely, Nora kertoo. - Joku lämmittely kannattaa aina tehdä, olkoonkin se sitten vain 5 minuuttia, hän jatkaa. Kokonaisen salitreenin olisi hyvä olla kestoltaan enintään tunti. Jos aikaa on vähän, Nora suosittelee lämmittelemään lyhyesti ja tekemään lopun ajan lihaskuntoa. Toinen vaihtoehto on puolen tunnin intervalliharjoitus juoksumatolla, jossa vuorotellaan kävelyn, juoksun tai hölkän ja kovien spurttien välillä. 
Minä valitsin lämmittelylaitteeksi tällä kertaa crosstrainerin. Olin unohtanut ottaa mukaan omat musiikit, mutta onnekseni salilla soi nopeatempoinen jumppamusiikki. Vanhan himobiccaajan on mahdotonta tehdä mitään epätahtiin musiikin kanssa, joten pidin yllä samaa tempoa koko puolen tunnin lämmittelyni. Nostin vain vastusta sitä mukaa, kun lihakseni lämpenivät. Olin väsynyt työpäiväni jäljiltä, joten lihaskunto-osuudessa päätin suosia niitä tuttuja ja turvallisia liikkeitä, jotka osaisin vaikka unissani. Nora suosittelee tehokasta ja intensiivistä lihasharjoittelua lyhyillä palautuksilla. Tein vuosikausia vanhalla kaavallani muun muassa ylätaljaa, pystysoutua, kulmasoutua, vipunostoa ja hyvää huomenta -liikkeitä. Halusin saada veren kiertämään selässä ja hartioissa. Vatsalihaksissa lintasin. Kaduin heti hotellihuoneeseeni palattuani ja tein tunnollisesti vielä muutaman vatsalihasliikkeen. 
PARAS AIKA JUMPATA
Koska sitten olisi oman hyvinvoinnin kannalta paras aika harjoitella? - Työmatkan ensimmäisinä päivinä kannattaa yrittää seurata kotimaan aikaa ja ajoittaa liikunnat ja ruokailut Suomen päivään, Nora neuvoo. - Jos Suomessa on yö, treeni pitää jättää väliin, koska keho ei ole vielä sopeutunut kohdemaan aikaan, hän painottaa. Pitkän lentomatkan ja mahdollisen työpalaverin jälkeen olisi hyvä tehdä kevyt aerobinen harjoitus. Se voi auttaa elimistöä toipumaan aikaerosta. Myös unen päästä kiinni saaminen voi helpottua. Venyttelyt Nora suosittelee jättämään iltaan. 

Noudatin neuvoa ja venyttelin alkuillasta. Säädin huoneen ilmastointia lämpimämmälle saadakseni lihakseni uudelleen lämpimiksi. Tein venytykset sängyllä, koska lattia oli likainen. 
HIILIHYDRAATTEJA NAAN-LEIVÄSTÄ
Liikkuvan työmatkailijan on kiinnitettävä erityistä huomiota ruokailuun. - Lentomatkalla kannattaa välttää turvottavia hiilihydraatteja, Nora sanoo. Näin olo pysyy virkeämpänä. Lentokentät ovat nykyään todella hyvin varustettuja. - Nappaa siis mukaasi kentältä salaatti, hedelmä ja proteiininlähde, hän opastaa. Hiilihydraattipitoiset ruuat kannattaa ajoittaa treenin jälkeiseen iltapäivään tai iltaan. Palautuminen alkaa paremmin ja hiilihydraatit auttavat myös unen tulossa. 

Minä join heti salilta tultuani hedelmäsmoothien. Olin todella nälkäinen ja äärimmäiseksi hätävaraksi suunnittelemani vehnäsämpylä juustotäytteellä katosi sekin minibaarista. Normaalisti pyrin välttelemään valkoisia jauhoja ja sokeria, mutta työmatkalla täytyy joskus tyytyä siihen, mitä on. Jossain toisessa kohteessa olisin saattanut hakea delistä tai Seven Elevenistä terveellisemmän vaihtoehdon. Totesin, että laukussa kannattaisi aina pitää pähkinöitä ja pikapuuropusseja. 

- Treenin jälkeen runsas ateria on tärkeä, jotta palautuminen sujuu hyvin, Nora Yrjölä sanoo. Myöhemmin illalla tein työtä käskettyä ja suuntasin kollegoideni kanssa herkuttelemaan intialaisella ruualla. Naan-leipä oli mitä maistuvin hiilihydraatin lähde. Sen kanssa söin erilaisia kasvisruokia tulisesta linssipadasta perinteisessä tandoori-uunissa paistettuun kotijuustoon. Tulinen ruoka sai juomaan paljon vettä. Riittävä juominen onkin tärkeää liikunnan jälkeen. 

Intiassa, kuten monessa muussakin Aasian maassa, hotelleissa tai niiden lähellä on usein kauneushoitoloita tai hierontapaikkoja. Itse jätin tällä kertaa hieronnan väliin, mutta Noran neuvosta pidän vinkin mielessäni seuraavalla Delhin matkallani. 
Haastateltavana personal trainer Nora Yrjölä, Kunnon Palvelut 
NORAN ESIMERKKIPATTERIT HOTELLISALEILLE
Patteri 1:
  • valakyykky kepillä, 15 toistoa
  • punnerrus, 15 toistoa
  • linkkarit, 15 toistoa.
Patteri 2:
  • hyvää huomenta tangolla, 15 toistoa
  • selän ojennus lattialla, 15 toistoa
  • kiertovatsat, 15 toistoa.
Patteri 3:
  • patteri kyykky-pystypunnerrus tangolla, 15 toistoa
  • kulmasoutu tangolla, 15 toistoa
  • lankkuvatsat, pito 1 min.
Pattereita tehdään kolme kierrosta. 



13 kommenttia:

  1. Eivätkö nuo aloitukset "kaikilla meillä on kiire..." ole aika kliseisiä.

    VastaaPoista
  2. Voi ihanaa mitä juttuja! Nykyisessä työssä ei tule enää reissattua niin paljon kuin edellisessä, mutta siinä tulikin sitten vietettyä joka toinen viikko redeye-lennon päässä kotoa. Ei kiva, jos haluaa pysyä minkäänlaisessa kunnossa, tai pitää selkänsä terveenä.

    Mun kokemukset liikunnasta Kiinassa ja Intiassa oli ihan ok (no, kun pärjäsi ilman aerobista, niin sali löytyi aina), mutta yksi vaikeimmista paikoista oli yllättäen Jenkkilä! Esim. Dallasissa ei ole minkäänlaisia tsäännssejä ulkolenkkeilyyn, eivätkä hyvienkään hotellien salit tai uima-altaat olleet kaksisia.

    Mielenkiinnolla odotan jatko-osia!

    VastaaPoista
  3. Anonyymi: Hmmm, ehkäpä ne ovat. Vähän samaan tapaan kuin anonyymien esittämä "kritiikki"?

    Mutta jos sinulla on rakentavia ja konkreettisia ehdotuksia tuohon tekstiin, niin sellaisia kuulen toki mielelläni. :)

    Bisneskissa: Hauskaa, jos tälle on tilausta! Mä ajattelinkin, etten voi olla maailman ainoa ihminen, joka sekä matkustaa että haluaa liikkua. Toivottavasti kommenttiboksiinkin tulee paljon ideoita. :)

    VastaaPoista
  4. Tosi kiva postaus! Harmi, ettei mikään lehti tähän tajunnut tarttua.
    Paikallaolleena pakko kehaista noita ruokakuviakin, aivan upeita! Se ruoka oli aivan taivaallista :).
    Tykkään tästä sun blogista tosi paljon, ja pakko tunnustaa, että itsellekin on herännyt pieni purjehduskuume!
    Aurinkoisia kevätpäiviä!

    VastaaPoista
  5. Ihana juttu!! Harmi, kun ei sitä minnekkään lehteen haluttu, sillä tuohan koskettaa monia! Aina reissussa nimittäin liikunta vaan jää väliin :/ Itse ajattelin ottaa minun uudet Easy Tonet kesälomalle mukaan, kun lähdemme Ranskaan road-tripille, jotta tulisi aina välillä edes tehtyä samalla reipas kävelylenkki ja nähtyä maisemia <3

    Tsemppiä paljon ja toivottavasti haaveesi toteutuvat <3

    VastaaPoista
  6. Ihan älyttömän hyvä juttusarja! Millaista toimituskuntaa lehdissä oikein on, kun tällainen ei kiinnosta?

    Mulla oli joskus mukana jumppakuminauha, jolla sai kans viriteltyä jos jonkinmoisia sessioita. Alkuaikoina mukanani oli myös pieni vihkonen eri liikkeistä, jotta tuli tehtyä liikkeitä kokonaisvaltaisesti.

    Nyt mietin, miten saisin hyödynnettyä puuduttavat automatkat. Jostain syystä jumppaohjeita ratin taakse ei ole löytynyt. Oisko vinkkejä :)?

    VastaaPoista
  7. Hanna: Harmi tosiaan, mutta tällaista tämä välillä on. :) Noi ruuat on kyllä niin taivaallisen hyviä.

    Tosi kivaa, että tykkäät blogista ja käyt täällä. Ja muista, mitä juteltiin, ihan varmasti purjehdus ois sullekin kiva harrastus. ;) Aurinkoa sinnekin!

    Celina: Joo, tuli vähän blaah-fiilis tuosta, mutta sellaista se välillä on. Eiköhän ne haaveet jossain vaiheessa oteudu, mutta niiden eteen pitää vaa tehdä paljon töitä. :) Kiitso sulle, ihana, tsempeistä. .<3

    Tickler: Niin se vaan menee, että sitten ne jutut, joiden luulee olevan tosi hyviä, ei välttis olekaan. :D Sen huomaa täällä blogissakin - joskus ihan eri jutut saa eniten kommentteja ja lukukertoja kuin ne, joista oli ensin luullut niin.

    Hmmm, vinkkejä ratin taake? Pahan pistit, laitetaan hautumaan. :)

    VastaaPoista
  8. Mua ainakin kiinnostaa tämä teema ihan tosi paljon ja tämä oli tosi mielenkiintoinen. Erityisesti noi aikaerovinkit oli hyvä lukea juuri nyt, kun olen lähdössä vähäksi aikaa kotimaahan käymään ja olen miettinytkin, miten liikuntojen kanssa kannattaisi siellä tehdä. Piiskaa lehdille, kun eivät tätä halunneet. Vaikka niiden ansiosta esimerkiksi itse pääsinkin nyt tästä nauttimaan...

    VastaaPoista
  9. Ronja: No mahtavaa, että sulle on hyötyä tästä! :) Jee!

    VastaaPoista
  10. Kerrassaan oivallinen juttusarja, josta on taatusti hyötyä kenelle tahansa kesälomareissujakin suunnitteleville! Itse raahasin koko pitkän matkamme mukana lenkkareiden lisäksi sykemittaria, kuminauhaa ja joogamattoa. *Paha silmä lehtitaloille*
    -Milla

    VastaaPoista
  11. Milla: Kiitti! :) Hei mikä muuten siinä joogamatossa on, että sen pitää olla oma? Onko ne jotenkin eritasoisia saleilla vai onko ihan vaan hygieniakysymys? Mä levitän aina oman pyyhkeen salian mattojen päälle.

    VastaaPoista
  12. Mulla matto oli mukana, että sain jumppailtua missä tahansa matkan aikana, eli pääasiassa omassa huoneessa heti aamulla ensimmäisenä. Lisäksi ajattelin, että hätätapauksessa toimii vaikka makuualustana, jos sellaiselle tarvetta ilmenee tien päällä.

    Aikoinani kun kävin Esportissa pilates yms mattoa vaativilla tunneilla, niin en omaa kantanut mukana. Sitten kun avasivat Hotjoogaa varten salin, niin oma matto oli hankittava anyways.

    VastaaPoista
  13. Moi, juttuideasi on minusta erittäin hyvä, mutta ongelmana saattoi olla, että kirjoitustyylisi on ehkä vähän amatöörimäinen. Toivottavasti sulle ei käynyt niin, että joku lehti päätti napata ideasi ja toteuttaa sen itse. Sellaista sattuu.

    VastaaPoista

Kiitos päivän piristyksestä eli kommentista!