perjantai 6. heinäkuuta 2012

Run run run!


Liikuntani on viime aikoina ollut vähän yksipuolista. Olen niin hurahtanut juoksemiseen, että salikäynnit ovat jääneet lähes kokonaan. Työmatkoilla olen käynyt punttihommissa, tosin inha ja sitkeä käsivamma on estänyt senkin viime kuukausina. Juokseminen on ollut hyvin motivoivaa, koska olen kehittynyt mukavaa tahtia. Eilen tosin kiukustuin, kun kymppi ei mennytkään ihan alle tuntiin ja kymmeneen minuuttiin. Midnight Runille, joka on matkaltaan kymmenen kilometriä, asetin aikatavoitteeksi tunnin. Aikaa treenata on pari kuukautta. Miten sitä vauhtia kannattaisi alkaa lisätä? Entä miten jaksaisin juosta pidempiä lenkkejä? Nyt 11 kilometriä tuntuu olevan sellainen haamuraja. Normilenkkini on reilut 8 kilsaa. 

Uusimmassa Fit-lehdessä neuvottiin treenaamaan jalkojen lihaksia kyykkäämällä. Voin vaikka vannoa, että olen tehnyt elämässäni niin paljon kyykkyjä ja sen eri versioita, että muutama lisää ei tule auttamaan. Mitäs ne loikkaharjoitukset ovat ja oletteko te tehneet niitä?

Lupasin myös soittolistani jakoon. Se on tässä. Saa nauraa ihan vapaasti, mutta tämä lista ajaa asiansa. Vieläpä erittäin hyvin!


Vaihtelen aina aloitusbiisiä ja kuuntelen listaa aina shufflella. Suunnitelmistani poiketen olen juossut ilman Laivakoiraa. Olen huomannut, että kuitenkin lenkitän sen mieluummin erikseen. Kärsivällisyyteni ei riitä siihen, että antaisin sen koko ajan pysähtyä haistelemaan ja jatkuva eteenpäin kiskominenkin tuntuu vähän epäreilulta. Niinpä teen usein niin, että juoksen ensin ja haen sitten koiran mukaan. Rauhallinen kävely toimii hyvänä loppuverryttelynä ja maitohapot pysyvät poissa.

P.S. Purjehtijat, oletteko huomanneet, että retkipurjehduksessakin saa ihan hyvän keskivartalotreenin, kun ohjaa seisten, kun on vähän aallokkoa tai vene on pokallaan kryssillä? Tasapainottelu harjoittaa juuri niitä syviä vatsa- ja selkälihaksia, jotka usein jäävät muuten vähän retuperälle. 

15 kommenttia:

  1. Heippa! Vauhdin parantamiseksi vauhtileikittelyt/intervallit ovat ykkösiä. Esimerkkejä niistä löytyy tuhansittain eri ohjelmista, mutta perusajatuksena on juosta (lämmittelyn jälkeen) muutama hetki kovempaa, jonka jälkeen hölkkäpalauttelu ja uudestaan. Myös mäkivedot soveltuvat tähän. Lisäksi vk-lenkkejä (vauhtikestävyysalueella tehtävä, lyhyempi rykäisy) on hyvä tehdä säännöllisesti.

    Kyykkäilyä tekisin lähinnä pienillä painoilla, räjähtävästi.

    Yleensäkin kannattaa kyllä harrastella cross-trainingia, eli välillä voisi fillaroida, uida tai vaikka rullistella, ettei jää turhan yksipuoliseksi.

    Mukavia juoksuja! :)

    VastaaPoista
  2. Hei,

    Keskivartaloni pääsee kohta purjehduslomalle;) Olet tosiaan oikeassa. Meidän veneemme keula on melko korkealla ja vaikka olisi portaatkin, niin veneeseen nouseminen usemman kerran päivässä on keskivartalolle joka kesä uusi kokemus. Puhumattakaan kävelylenkeistä kallioilla, joita teemme aina ahkerasti.

    terv. perhepurjehtija

    VastaaPoista
  3. Thanks Norppa listasta!! Mä oikeasti pelkäsin jo, että sieltä tulee jotain mattijateppojajoukossajopaeini-henkistä renkutusta. Nuohan on älyn hyviä biisejä, taidan napata muutaman omalle listallenikin.

    VastaaPoista
  4. Heli tuli mieleeni facebookissa näkemäni mainos: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151081506944359&set=a.10151081506924359.496695.663334358&type=1&theater

    Treenistä en tiedä mitään, mutta jos satut olemaan kiinnostunut, Else varmasti kertoo mielellään lisää!

    Mä niin haluaisin hurahtaa juoksemiseen. Matolla se vielä menee, mutta luonnossa (jossa juokseminen on ajatuksena ihana) siitä ei vaan tuu mitään :( Ehkä vielä joku pv.. Toi MNR muakin houkuttais! Jospa vuoden päästä!

    Kiitos hyvänmielen blogista!

    VastaaPoista
  5. Tääl on yks joka haluais hurahtaa juoksuun,,, vielä aika vaisuu, mut toivotaan....

    VastaaPoista
  6. Itse olen juossut neljä maratonia ja n. parikymmentä puolikasta. Ja pakko sanoa,että juoksu ja vain juoksu kehitti minulla vauhtia, ja lähes AINA juoksen kovempaa kuin lehdet ym. ohjeistaa :/ . Sillä lapset ja työ sekä koti vievät niin paljon aikaa etten vaan aina saa mahtumaan niitä pk-lenkkejä viikkooni. Kuitenkin hyvä vatsalihaksisto on a ja o, (juoksuasennon säilymisen takia=ei lantio tipahda), olen sitä aina vahvonut kun olen ennättänyt. Juokse vaan reilusti niin huomaat kyllä eron pian vauhdissa! Itse olen kohta 40v, ja huomaan että kangistuu, ellei muista tai kehtaa venytellä. Sen merkitystäkään ei sovi vähätellä. Myös minä juoksen ilman russeleitani,- paitsi metsässä kesämökillä ollessamme. Näin se vauhti kestää eikä hidastu. Iloa poluille ja baanoille!

    VastaaPoista
  7. Ruu: Kiitti tosi hyvistä vinkeistä! Sellaisia "kevytintervalleja" mä olenkin tehnyt. Spinning-tyyliin spurttaan sopivien biisien kertosäkeet ja höllään sitten. Monipuolisuus olisi varmasti tärkeää, hitsi kun mä olen just sellainen jymähtäjä, kun löydän jotain, mistä oikein pidän... :D

    perhepurjehtija: Björkössä on erityisen hyvät kalliot liikuntamielessä. :) Oikein ihanaa lomaa teille ja hyviä tuulia!

    Tickler: Joo, ei kiitos mitään einimattiteppoa. Sata salamaakin alkaa olla jo aika kulunut. :D Mä tykkään liikkua teinimusan tahtiin. Äh, ketä mä huijaan... Mä TYKKÄÄN teinimusasta! :D

    Anonyymi: Kiitti linkistä! Vitsi toi oiskin aivan mahtava tilaisuus, mutta en pääse. Blaah! Toivottavasti joku muu menee ja kertoo! :) Kiitos itsellesi, että luet! :)

    memmi: Mäkin odottelin monta vuotta sitä hurahtamista. Mä sanoisin, että siihen tarvitsee supermageat ja hyvät juoksukengät, hyvät popit ja pari onnistumisen elämystä alkuun. Eli ekat kerrat riittävän rauhallisesti. :)

    VastaaPoista
  8. Mahtavan kuuloinen musalista, kyllä tolla varmasti juoksu kulkee! Juoksuun en osaa ikävä kyllä antaa vinkkejä, mutta memmille ja anonyymille sanoisin että kyllä se juoksuhurahdus sieltä joskus tulee! Itsellä meni useampi vuosi... Viime talvena alkoi juoksu kulkea matolla, ja nyt olen yllättänyt itseni lenkkeilemällä oikein ulkona :)

    VastaaPoista
  9. Heidi ehtikin väliin... Kiitos sullekin hyvistä vinkeistä! Mähän viskasin sykemittarin pois jo heti alkuun, kun sen piipitys kävi nyppimään. Mun luontainen sykealue on aika korkea ja ei mene yhtään yksiin noiden yleisten sääntöjen kanssa. Mulla saattaa olla syke 180 ja silti en ole yhtään hengästynyt. Go figure.

    Kiitos vielä ja ihania lenkkejä sinullekin!

    VastaaPoista
  10. Ja vielä Noora: Kiitti! Tän listan hyvä puoli on se, että biiseistä aika monista pystyy tekemään spurttausbiisejä, kun juoksee tuplatempoon. :)

    Ja samaa mieltä olen minäkin, hurahdus tulee ihan yllättäen kun sitä vähiten odottaa. :D

    VastaaPoista
  11. Kääntää veistä haavassa, minähän en vieläkään pysty juoksemaan (ja miksi nyt kaikki hehkuttavat juoksemisen ihanuutta blogeissa ja fb:ssä, huoh)... mutta siis minua viisaammat ainakin ovat sanoneet, että vauhtia saa kerättyä veto-/mäkiharjoituksilla ja vauhtikestävyyslenkeillä. Toimi kyllä silloin joskus ennen kuin jalka hajosi ja pamahdin paksuksi.

    Terveisiä Maarianhaminasta. Pidetään sadetta ja tuumitaan laiskasti, mitä tehtäis. Ollaan Länsisatamassa, joten ei taideta jaksaa lähteä krapulabuffan perässä tuonne toiselle puolelle huomenna. Eipä tällä miehistöllä tosin krapulaakaan kovin helposti hankita :)

    Rantautumishaaste on toistaiseksi vähän jäissä. Heinäkuu ei ole ihan optimaalista aikaa, kun laiturit ovat tupaten täynnä... enkä itsekään ole ollut ihan terässä pitkien legien jälkeen, kun ensin kiskaistiin Jussaröhön, sieltä Kökarille ja sitten tänne. Tarttis tsempata!

    Tää on taas tällainen kokoelmakommentti mutta piti vielä sanoa, että Björkö on kyllä munkin suosikkeja. Koitettiin toissa vuonna etsiä sitä jatulintarhaa sieltä. Kai me löydettiinkin vaikka ei se näyttänyt yhtä hienolta kuin kuvissa.

    Alapas nyt reippaasti kuvailla päivän työasuja. Parin kuukauden päästä pitäisi palata töihin ja garderobi kaipaisi freesausta... (jos ostaa paljon uusia vaatteita ja kenkiä niin töihin on varmaan kivempi palata, onhan?)

    VastaaPoista
  12. Luen niin mielelläni näitä juoksujuttuja! Mä oon nyt 3 kk juossut ja en oo vielä juossut kymppiä. Pian täytyy yrittää. Lähdin kyllä ihan nollasta liikkeelle. Oon niin nauttinut juoksemisesta. Välillä saatan tosin korvata juoksulenkin pyöräilyllä, mutta ei se oo niin mukavaa.. Hyviä lenkkejä :)

    VastaaPoista
  13. Hei!
    Meillä koira tottui nopeasti siihen, kun juostaan niin ei haistella. Usein kävellään lenkin aluksi ja lopuksi. Kokeile, pääset helpommalla, kun lenkitys menee siinä samalla.

    VastaaPoista
  14. FB:stä olen ilokseni huomannut sport tracker -päivityksesi. Muistan, kun ostit lenkkarit, mutta ilmeisesti et kuitenkaan hurahtanut tuolloin? :D Mistä moinen into nyt?

    Mulla juoksu on vaihtunut viime kuukausina salitreeniin, mutta siitä ei saa sitä euforista fiilistä, mikä juoksusta tulee. Ajanpuutteet vuoksi juoksulle ei jäänyt menneenä talvena/keväänä aikaa, mutta nyt päätin jatkaa taas rakasta harrastustani.

    Mulla juoksukoulu muutama vuosi sitten oli se, mikä addiktoi lajiin. Pisimmillään juoksin joskus 22 km, tai hölkkäsin noin parin tunnin lenkkejä. Vauhtia on ollut melkein liiankin vaikeaa hillitä. Sykemittarista voi ottaa muuten hälytyksen pois päältä ;).

    Älä juokse itseltäsi jalkoja alta, kuten mä ekana keväänäni tein.

    VastaaPoista
  15. Elina: Maarianhaminassa, jee! Siellä on varmaan kivaa. :) Hauskaa loppulomaa! Mä en tiedä, onko mun asuista työvaateinspiraatioksi, mutta koitan kuvailla aina silloin tällöin. :)

    Päivi: Mulla taas oli 15 vuoden tausta aerobisesta liikunnasta, siksi mulla on varmaan mennyt niin kivuttomasti... Kivoja lenkkejä sullekin!

    Anonyymi: Kyllä se menee se juokseminen just noin, että aluksi ja lopuksi kävellään. Täytyy ehkä tsempata sen kanssa. Nyt on tosin Laivakoiralle vähän liian lämmin juosta, syssymmällä sitten. :)

    Kerttu: Kyllä mä hurahdin oikeastaan saman tien, mutta en ole vain postaillut kaikkia Tracker-juttuja. :) Into on parantunut, kun tulokset ovat olleet niin positiivisia ja lenkki on kulkenut. :)

    Mä ehdin tosin lenkille aika lailla max. kolme kertaa viikossa, eiköhän ne jalat sen kestä. Jalkojen lihakset oli ennestäänkin aika hyvässä kunnossa, joten toivon parasta. :)

    VastaaPoista

Kiitos päivän piristyksestä eli kommentista!