keskiviikko 24. lokakuuta 2012

Herkkusuun hiilaritankkaus


Kaupasta tarttui pari iltaa sitten heräteostoksena mukaan uusin Glorian ruoka ja viini. Ja siitä löytyi juuri sopiva resepti kokeiltavaksi. Olen aiemminkin puntaroinut suhdettani hiilareihin (mahdollisimman laadukkaita ja suhteellisen vähän) ja sitä, että olisiko tätä asennetta syytä hiukan revisioida. Personal trainer -kaverini Nora Yrjölä antoi tukea tälle ajatukselle, kun viimeksi juttelimme. Hän muistutti, että etenkin pitkien lenkkien jälkeen hiilihydraatit olisivat tarpeen palautumisen vuoksi. Nora kehui erityisesti bataattia ja juureksia - lemppareitani. Kaipasin kuitenkin tälle päivälle jotain pientä vaihtelua. Sellaista ruokaa, joka ei tarvitsisi lisukkeita. 


 Olen siinä onnellisessa tilanteessa, että olen painooni tyytyväinen, samoin kuntooni. Jaksan juosta sellaisia matkoja kuin haluan ja vauhtikin on mieleeni. Kehon koostumus on ihan ok. Sen verran tunnen kroppaani, että koostumuksen muuttaminen täydellisen mieleiseksi on liian kovan työn takana. Jos parikymppisenäkin jouduin elämään todella kurinalaisesti saavuttaakseni senaikaisen vartalon, en todellakaan uskalla edes kuvitella, mitä vastaava vaatisi yli kolmekymppisenä. En ole halukas tinkimään viinistä, samppanjasta ja ajoittaisesta pizzasta ja jäätelöstä. En halua sportata joka päivä. Kolme, neljä kertaa viikossa on juuri hyvä. Päätavoitteeni liikunnassa ja syömisissä on yksinomaan hyvä olo ja hyvä kunto. Niinpä yritän vastaisuudessa suunnitella ruokiani niin, että ne tukisivat nimenomaan palautumista. 


 Palautuminen olisi tarpeen ihan vaikka heti nyt. Kävin sunnuntaina pitkästä aikaa salilla. Omatunto soimasi, kun Noran kanssa jutellessani jouduin tunnustamaan, että olin ainoastaan juossut keväästä asti ja tehnyt lihaskuntoa vain muutaman kerran. Kuitenkin mitä enemmän ikää tulee, sitä enemmän pitäisi lisätä juuri lihaskuntoharjoittelua, Nora muistutti. Hän kannusti minua treenaamaan erityisesti keskivartalon lihaksia, niistä saisi mukavaa tukea juoksuunkin. Tein työtä käskettyä ja lisäksi innostuin kyykkäämään oikein kunnolla. Ja tekemään maastavetoja. Kyllähän sen arvaa, mitä siitä seuraa. Jalat olivat ihan paketissa koko maanantain ja tiistain. Tänään juokseminen muistutti lähinnä ankan vaappumista. :D Hiilaria siis nassuun ja palautumaan!


Speltti-punajuuririsotto oli aivan käsittämättömän ihanaa. Olen ruokien suhteen vähän kaksijakoinen. Haluan syödä tosi terveellisesti ja suht eettisesti, mutta olen myös herkkusuu. Ruoka ei ole minulle pelkkää polttoainetta, proteiineja ja hiilareita. Joskus tuntuu siltä, että ruokia, joissa herkullisuus ja terveellisyys yhdistyvät, on rajallinen määrä. Niinpä iloitsen suuresti, kun jotain uutta löytyy. 


 Eihän se oma luomus ihan samalta näyttänyt kuin lehden sivuilla, mutta ei se mitään. Maku oli huippu. Valkoviiniä, joka reseptiin kuului, meillä ei ollut kotona, enkä ihan raaskinut avata samppanjapulloa vain tämän vuoksi. Niinpä laitoin kasvislientä sen määrän enemmän kuin valkoviiniä olisi tarvittu. Lisäksi meillä oli persiljaa kotona, joten käytin sitä yrttinä reseptin ruohosipulin sijaan. 


Nyt olen tsempannut hiilariasian kanssa ja jopa venytellyt. Huomenna olen varmasti kuin uusi ihminen. Yhden lenkin viikossa ajattelin vaihtaa salikäyntiin. Kehittelen varmaan itse itselleni ohjelman, johon tulee kuulumaan juuri niitä keskivartalojuttuja: erilaisia vatsalihasliikkeitä, staattisia pitoja, hyvää huomenta -liikkeitä, kulmasoutuja, penkkipunneruksia... Yritän miettiä liikkeet niin, että ohjelmaa voi tehdä myös hotellipunttiksilla ja hätätilanteessa ihan vain hotellihuoneessakin, ilman oikeita painoja. 

7 kommenttia:

  1. Kahvakuula, kahvakuula, kahvakuula.

    t.antisaleilija-Alma

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mut kun mä tykkään salista! :D Kahvakuula ei ole ihan mun juttu. Tykkään jumpissa sellaisista korepgrafisista tunneista ja raudan pumppaaminen on sit erikseen. Mutta olen tulkitsevinani, että sä tykkäät kahvakuulasta? :D

      Poista
  2. Jos keksit hyvän keskivartalotreenin, minkä voi toteuttaa hotellihuoneessakin, niin please share, joohan? Itsellä kun lihaskuntopuoli on pahasti hakusessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yksi helppo ja tehokas keskivartalotreeni on ihan perinteinen lankku ja sen variaatiot :) Ei tarvitse mitään apuvälineitä ja aikaakaan ei juuri tuhlaannu. Samoin punnerrukset onnistuvat missä vain ja siinä saa hyvin keskivartalon lisäksi treenattua käsiä.

      Poista
    2. Anonyymi jo tuossa vastasikin just hyvin. :) Mulla oli joku lehti jossain (en siis oleta sen löytyvän ihan saman tien), jossa oli tosi hyviä liikkeitä. Palataan tähän siis. Mutta sillä aikaa lankut, punnerrukset ja vielä dipit sängyn reunalta tahtynä toimii erinomaisesti. Ja jumppakuminauha kannattaa hankkia, sillä voikin tehdä sitten jo vaikka mitä. :)

      Poista
  3. Oi nam, toi risotto näyttää ihanalta! Tästä tuli mieleenk, että ensi viikon herkkuja täytyisi muuten ehdottomasti alkaa suunnitella ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siitä tulikin kyllä iiiiiihanaa! Mulla on kaoottinen työtilanne silloin ensi viikolla, blaah!

      Poista

Kiitos päivän piristyksestä eli kommentista!