sunnuntai 25. marraskuuta 2012

Katastrofaaliset kampaukseni

Hiuspostausta toivottiin, joten sellainen on nyt käsillä. Niin kutsuttu hiusten laittamiseni perustuu siihen, että teen oikeastaan kaikkea sitä, minkä kampaaja jyrkästi kieltäisi. Tupeeraan kuin eläisimme 60-lukua, kyllästän hiukseni kaikenlaisilla aineilla ja tukehdutan muut kotonaolijat hiuslakkapilveen. Pipokauteen yhdistettynä tämä saa aikaan sen, että joskus minulla on melkein rastat niskassa. Itse näen asian niin, että rastamainen koostumus tuo vain lisää volyymiä, mutta ihana kampaajani Pauliina oli pyörtyä, kun näki pipokuontaloni ensimmäistä kertaa. 

Hyvittelen näitä tuhoja käyttämällä hyviä kampaamotuotteita hiusten pesuun ja hoitamiseen. Pesen hiukset yleensä Paul Mitchellin tuuheuttavalla sampoolla ja muutaman kerran viikossa heti perään myös hopeasampoolla. Muutaman kerran viikossa käytän myös hoitavaa hopeanaamiota hiuksille, koska kammoan ajatusta keltaisesta tukasta. Naamiot vaihtelevat, useimmin olen tainnut hankkia Redkeniä, mutta en ole merkkiuskollinen. 

Tuuheusfanaatikko (laihojen huivien lisäksi inhoan siis laihoja hiuksia) aloittaa tuotteistamisen Mitchellin tuuhentavista vaihtoehdoista. Hieron muutaman painalluksen Thicken Upia, joka sisältää lämpösuojan, pituuksiin. Suihkuttelen tyveen Extra Body Daily Boostia ja kierrän päällimmäiset hiukset muutamalle isolle tarrarullalle. Laitan periaatteessa rullat aina kuiviin hiuksiin, mutta muotoilutuotteet tietysti vähän kastelevat niitä. En ole suoristusrautasukupolvea. 



Joskus föönaan, joskus en. Se riippuu siitä, kuinka paljon minulla on aikaa käytettävissäni. Jos aikaa on, säästän aina hiuksiani sen verran, etten käytä hiustenkuivaajaa. Kun rullat ovat olleet päässä sopivaksi katsomani ajan, joka voi olla mitä tahansa vartista viiteen tuntiin, otan rullat pois ja harjaan hiukset auki.  

Tupeeraan tyviä ja sirottelen reilulla kädellä hiuspuuteria, pöyhin ja suihkutan lakkaa. Puuteri ja lakka ovat aina ihan markettikamaa. Harjaan välillä ja toistan. Siinä onkin oikeastaan pohja kaikille kampauksille, joita käytän. Hiukset voi jättää auki.


Tai heittää ponnarille. 


Tai sukkanutturalle, josta löytyy googlaamalla varmasti kolme miljoonaa tutorialia. Suosittelen laittamaan hakusanaksi "sock bun", sillä löytyy. 


Vaikka laittaisin hiukset kiinni, ne saavat mieluusti olla rennosti. Sliipatut, päätä pitkin menevät kampaukset eivät ole yhtään minun juttuni. Irtonaisia hiuksia saa hapsottaa. 


Hiustenpesu on minusta todella tylsää puuhaa, joten yritän tehdä sitä maksimissaan joka toinen päivä. Toisen päivän hiukset on sitä paitsi jo paljon helpompaa laittaa. Toisen päivän kampaukseni oli niinkin monimutkainen kuin otsahiusten kieputus pinnillä kiinni ja sotkunuttura. Sotkunutturan teko tapahtuu niin, että ollaan muka tekemässä poninhäntää, mutta ei vedetäkään hiuksia lenksun läpi viimeisellä kerralla kokonaan.  



Puolustelen tätä hiustuotteiden överikäyttöä sillä, että hiukseni ovat luonnostaan todella painavat ja liukkaat ja mikään vähempi ei vain riitä. Testattu on. Kampausvalikoimani kaikessa laajuudessaan on tässä, joskus saatan laittaa jakauksen myös keskelle. 

Pauliinan ja Hiushuone Lennokkaan nettisivut ovat muuten nyt valmiit. Ne löydät täältä.

25 kommenttia:

  1. Ihanaa, että on muitakin jotka yhä tupeeraa 60-luvun tyyliin. Mä en kestä päätämyöten menevää lättätukkaa. Suoristusrautaa kokeilin sen suuren trendikkyyden aikakautena. Emme ystävystyneet. Tarrarullat on niin kotoisat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tarrarullat on parhaat! pitäis kyllä varmaan hankkia uudet, nää on varmaan 10 vuotta vanhat ja aikas yrkkyset jo. :D

      Poista
  2. Sulla on kyllä _aina_ hiukset niin kivasti, että mun puolesta voit jatkaa lakkahöyrylinjalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kaunokainen! Jatkan siis itseni ja lähisuvun kaasuttamista. :D

      Poista
  3. Olen itse varsinainen lättäpää, hiukset sojottaa suorana pitkin päätä. Noita tuuhennusaineita en ole kokeillut, mutta ilmeisesti niissä on taikaa! Tulin osatneeksi puuteria, mutta en osaa käyttää sitä. Ja kampaajat tekevät hiuksistani joko keltaiset tai punaiset, vaikka joka kerran sanon, että haluan kylmän sävyn, enkä punaista tai keltaista! Aika usein on siis bad hair day!

    Mama L

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Opettele se puuterinkäyttö! Se on taikaa! Ja osta hopeasampoota ja naamiota ja seuraavan kerran kampaajalle Pauliinalle. :)

      Poista
  4. Oi mikä sielunsisar :D Tunnistin niin itseni sun postauksestasi... minäkään en ole ikinä tullut sinuiksi suoristusraudan kanssa (vaikka kampaaja hiukseni sen avulla kauniisti saakin laitettua) - sen sijaan föönaan, tupeeraan ja lakkaan senkin edestä :) Vaikka lopputulos ei kauhean tuuhea silti näillä ohuilla hiuksilla olekaan, mutta onpahan silti hiukan irti päänahasta. Ja nimenomaan, hiuksia kuuluu aina hieman roikkua, olivat ne sitten muuten ponnarilla tai nutturalla.

    Tämän johdannon jälkeen ei siis yllättäne jos totean, että pidän hiuksistasi aivan hurjasti! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ihailen suuresti niitä suoristusrautakiharoita, mutta minustakaan ei taida ihan olla siihen.

      Kiitos, ihana sielunsisar! <3

      Poista
  5. Ihanan tuuheat hiukset! Tai ainakin saat ne taitavasti näyttämään ne siltä :P

    ps. Mulla ois sulle haaste mun blogissa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on paljon, paljon hiuksia... :D

      Kiitos, tulen katsomaan pikimmiten! :)

      Poista
  6. Tarrarulla-sisko ilmoittautuu! Tupeeraus on toinen nimeni ja suoristusrautaa ulkoilutan joskus muodon vuoksi, oisko ollut viimeksi keväällä, hih :) Mahtava postaus!

    Amelie

    Ps. Oon huomannut, että sulla on usein tosi nätisti kynnet. Pysyykö sulla lakka kauan? Mulla ei, mutta siihen syynä mun kaksi pientä termiittiä (lasta) :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ja tervetuloa sisterhoodiin! :D

      Mulla pysyy yleensä lakat pari, kolme päivää. Pidän kynnet superlyhyinä, se auttaa vähän. :)

      Poista
  7. Mun hiustenlaittaminen on taas ihan päinvastainen rutiini kuin sulla, tosin hopeashampoota kuluu täälläkin. Siitä huolimatta mun hiukset alkavat aina taittaa keltaiseen, buu. Ihailenkin aina sun täydellisen kylmänvaaleaa sävyä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullakin taittaa tosi helposti keltaiseen hiukset, jos edellisestä kampaajakäynnistä on aikaa. Inhottava, läpitunkeva punapigmentti!

      Poista
  8. "..hiukseni ovat luonnostaan painavat...", argh. Avointa kateutta! Mulla on suunnilleen vähemmän ja ohuempia hiuksia kuin 1,5-v tyttärelläni (joka ei ole mitenkään epänormaalin karvainen lapsi). Aina, kun valitan hiusgeeneistäni vanhemmilleni, äitini toteaa kylmästi, että katso isääsi, olisi voinut käydä huonomminkin (isä on kalju :). Näillä korteilla vissiin mennään. Ja runsaalla föönaamisella, tsiljoonalla purnukalla ja maailman parhaalla kampaajalla.

    Mutta hei, joulu saa tulla, meilläkin on nyt ponivalot! =D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jes, ponivalot!

      Ihana avautuminen! :D Jos asia oikeasti häiritsee, niin eikös nykyään ole tarjolla kaiken maailman tuuheutuksia. Auttaisiko sellainen?

      Poista
    2. Mä olen just riittävän turhamainen, että ohut kuontalo häiritsee mutta aivan liian laiska, että jaksaisin alkaa leikkiä hiustenpidennysten tms kanssa. Aamuisin kunnon mömmöt ja föönikiharrin, päähineitä kartetaan viimeiseen asti työpäivänä (onneksi näin espoolaisena voi yksityisautoilla ovelta ovelle ;)

      Poista
  9. Hienot hiukset! :) Minäkin olen vannoutunut tarrarullien käyttäjä, suoristusrautaa en omistakaan.. Tuota tupeerausta täytyy kokeilla. Hyvistä muotoilutuotteista huolimatta hiukset ovat liian "länässä".. Joskus kokeilin Tigin kuivashampoota, joka kylläkin teki hiukseni tosi tuuheiksi, mutta myös harmaiksi, brunette kun olen...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :)

      Hei kannattaa googlata brunette kuivasamppp Char and the city tjsp. Char nimittäin löysi joskus nimenomaan tummille hiuksille hyvän kuivsampoon. :)

      Poista
  10. Lähetin sulle jouluun liittyvän haasteen s-postiin :-)

    S

    VastaaPoista
  11. Yks lättäkuontalon omaava ilmottautuu! Ei auta lakat, puuterit, mömmöt tai tökötit minkään sorttiset, olen tuomittu ikuisesti kulkemaan ponnari keikkuen. Mitä hienompi kampaamotuote, sitä varmemmin seurauksena on vieläkin liukkaammat hiukset ja ekstrana päälle vielä oitis rasvainen kuontalo. Eräänkin kampaajan olen saanut itkun partaalle kun on väännetty kampausta jotain kekkereitä varten. En tiedä mistä muut näki painajaisia häidensä alla, mun painajaisissa mun kampaus hajosi just kriittisesti alttarille saavuttaessa.

    Tästäkin huolimatta haaveilen aina kaikista kivoista lettikampauksista yms.. Sukkanuttura on parasta mihin toistaiseksi pystyn. Hankintalistalla on lämpörullat ja/tai "kiharrustikku" joilla kuvittelen saavani eloa tähän läsäpäähän. Toivossa on hyvä elää sano joku ötökkä joskus...

    t. Krista

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mulla on ihan sama kokemus monien kampaamotuotteiden kanssa. Ja mun hääkampaaja oli ihan kysymysmerkkinä, kun oli käynyt koekampauksessa likaisilla ja tahmaisilla hiuksilla ja kampauksesta tuli upea. Sitten hääpäivän aamuna edellisenä päivänä pestyt hiiukset ei meinanneet asettua mitenkään. Fiilaan, siis!

      Poista
  12. Voi Norppa, kiitos tästä postauksesta! Oon tosi huono hiustenlaittaja, niin tästä oli kyllä apua. Saanko kysyä, että käytätkö jotain hoitoainetta tuon Paul Mitchellin shampoon jälkeen, siis silloin kun et käytä hoitavampia naamioita?
    Mitä hiuspuuteria muuten käytät? Oon sitäkin tosi huono käyttämään, kun pelkään aina, että hiuksista tulee likaisen oloiset jos sitä tulee käytettyä liikaa. Tuo tupeerauskin on sellainen, että sitäkään en ole ksokaan oikein oppinut, niin onko sulla joku tupeerauskampa erikseen vai?

    Ja vielä tuosta P. Mitchellin shampoosta, että vaahtoaako se hyvin? Kysyn siksi, kun mun nykyinen shampoo alkaa loppumaan ja aattelin, jos tuo olis hyvä vaihtoehto tilalle.

    Tuulia

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eipä mitään, kiva jos oli apua. :)

      Mulla on milloin mitäkin hiuspuuteria, mitä ruokakaupasta saa. Olen viime aikoina käyttänyt Paul Mitchellin teepuuhoitoainetta, mutta ajattelin seuraavaksi hommata jotain vähän hoitavampaa. :)

      Mulla on tupeerauskampa, mutta ihan tavallisella onnistuu myös oikein hyvin.

      Toi shampoo vaahtoaa hyvin tokalla kerralla. Käytän niin paljon muotoilutuotteita, että pesen tukan aina kahteen kertaan. Ekalla kerralla mikään sampoo ei vaahtoa juuri lainkaan, mutta tokalla kerralla sitten tosi hyvin. :)

      Poista

Kiitos päivän piristyksestä eli kommentista!