maanantai 18. maaliskuuta 2013

Turvallisuusvälineiden sijoittelu, vol. 2


Kirjoitin viime keväänä veneen turvallisuusvälineiden sijoittelusta täällä. Miksi sijoittelulla on niin suuri merkitys ja miksi siihen pitäisi kiinnittää huomiota?

Ensimmäiseen kysymykseen vastaus lienee ilmiselvä. Hätätilanteessa välineet on saatava nopeasti käyttöön ja kaikkien veneessä olijoiden on tiedettävä, mistä ne löytyvät. Sijoittelun tulisi vastata sitä, missä välineitä todennäköisimmin tarvitaan. 

Esimerkiksi tulipaloa mietittäessä eräs aika todennäköinen syttyjä on liesi. Niinpä pentterin läheltä kannattaisi löytyä sammutuspeitto ja sammutin. On myös muistettava, että kaikkia paloja ei voi sammuttaa vedellä. Esimerkkejä tällaisista paloista ovat sähkö- ja rasvapalot. Jotta tulipalo syntyisi, tarvitaan kolmea asiaa, jotka muodostavat ketjureaktion; happea, riittävää lämpötilaa ja palavaa ainetta. Sammuttaminen on yksinkertaisuudessaan jonkun näistä poistamista. Rasvapalo sammutetaan tukahduttamalla eli poistamalla happi. Jos esimerkiksi ruuanlaitossa ruoka on roihahtanut liekkeihin, palo sammutetaan yksinkertaisesti laittamalla kattilaan kansi päälle. Kantta pidetään kädessä niin, että sillä samalla suojataan itseä. Tulta lähestytään rauhallisesti, pistoliekkejä varoen. Jos paloa sammutetaan käsisammuttimella, ensin pitää testata, että sammutin toimii. Testisuihkaus suunnataan aina palosta poispäin - jos sammuttimesta ei tulekaan muuta kuin ilmaa, et todellakaan halua pössäyttää sitä tulta päin ja mahdollisesti pahentaa tilannetta entisestään. Sammutusainetta suihkutetaan liekkien juureen ja palavaa kohdetta lähestytään varoen. Jos sammutuksen aloittaisi noin metrin päästä, tilanne olisi ideaalinen. Veneissä on kuitenkin ahdasta, joten harvoinpa tällainen ideaalisammuttaminen on mahdollista. 

Tulipalo veneessä on vakava asia. Sammuttamista kannattaa harjoitella jonkinlaisella kurssilla. Järjestäisivätköhän vaikkapa vapaapalokunnat sellaisia? Olen ollut elämässäni aika monessa paloharjoituksessa sekä oppilaana että kouluttajana. Olen oppinut muun muassa sen, että ensimmäinen kerta ihan oikean tulen kanssa on pelottavaa. Ei tee ollenkaan mieli mennä lähelle. Terve kunnioitus tulta kohtaan on todellakin paikallaan, mutta joskus on pakko uskaltaa mennä lähelle, varsinkin silloin kun käytetään sammutuspeittoa. Jotta osaisi tositilanteen tullen toimia rauhallisesti ja järkevästi, valmiit ja harjoitellut toimintamallit ovat tarpeen. 

Palon sammuttua on huomiotava jälkisammutus ja tilanteen monitorointi. Onko palanut asia jäähdytettävä? Esimerkkinä mainittu rasvapalo kattilassa voi helposti syttyä uudelleen, kun kansi otetaan pois ja palanut materiaali saa taas happea. Saatiinko kaikki palava aine varmasti sammutettua? Jos paloa ei saada nopeasti hallintaan, on lähetettävä hätäkutsu eli mayday. Toivottavasti VHF on lähellä ja helposti saatavilla!


Heittoliinat ja pelastusrengas löytyvät tietysti kannelta, samoin isot leikkurit mahdollista maston katkeamista varten ja varapinna pinnan katkeamista/menetystä (konkreettista :D) varten. Puukkoja on vähän joka lokerossa. Ensiapulaukun kanssa on harvoin hirvittävä kiire, niinpä se on sijoitettu kaappiin ylimääräisten pelastusliivien kanssa. Purjehduksessa todenäköisimpiä ensiaputilanteita olisivat varmaan pään alueen vammat puomin kopsahdettua ja erilaiset jalkojen vammat, haavat ja ruhjeet. Päähän kohdistuva isku on tietenkin iso asia, jos se aiheuttaa muutoksia tajunnantasossa. Varsinkin pienessä veneessä voi olla vaikeaa saada tajutonta kylkiasentoon. Yritän tunkea itseni mukaan eräälle meriensiapukurssille ensi kuussa, katsotaan jospa sieltä saisi vinkkejä tähän asiaan. Tajuissaan olevan tajunnantasoa voi selvitellä kysymällä yksinkertaisia kysymyksiä. 

Vakava ensiaputilanne on pan pan -kutsun paikka. 


Toinen syy siihen, että sijoittelua pitäisi kaikkien venekuntaan kuuluvien käydä läpi, on lihasmuisti. On hyvä saada lihasmuistiin niiden nopeimmin tarvittavien välineiden sijainti, niiden irroitus kiinnikkeistään sekä käyttöön ottaminen. Lihasmuisti ei nimittäin unohda. Kuinka monta kertaa olet esimerkiksi kotona sijoittanut jonkun keittiövälineen eri laatikkoon kuin ennen ja sitten kuitenkin etsinyt sitä ensin ajatuksissasi vanhasta paikasta, kun olet seuraavan kerran tarvinnut sitä? Lyhytkestoinen ja pitkäkestoinen muisti voivat pettää, lihasmuisti muistaa aina. Jos ihminen on kovan paineen alla äärimmäisessä stressitilanteessa, voi olla että ainoa toimiva muisti on juuri lihasmuisti ja ihminen toimii "selkärangasta", ikään kuin automaatiolla. Siksi välineiden paikat ja se, miten ne irroitetaan kiinnikkeistään, on syytä osata unissaankin. Ja se sammutusharjoittelu, josta mainitsin aiemmin, menee samaan lihasmuistikategoriaan. 

Turvallista viikkoa kaikille!

17 kommenttia:

  1. Nyt on pakko kirjoittaa, piti jo erään aiemman postauksen jälkeen (miten homma hoituu veneessä).
    Huomaa, että finski on hoitanut hyvin turvakoulutukset :) (ja turvallisin mielin lentelen taas ensi viikolla finskin siivin). En jaksa uskoa, että kaikki veneilijät miettisivät asiat näin loppuun mitä te teette.
    Äärimmäisen mielenkiintoista luettavaa ja hyviä ohjeita, pätevät myös muihin asioihin kuten esim. turvallisuus mökillä & matkoilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. OIkein paljon tervetuloa kyytiin! Nykäise hihasta, jos satutaan samaan koneeseen. :)

      Ihan totta muuten, että kyllä kaikenlaiset sammutusohjeet sun muut pätevät ihan muuallakin ja kaikilla reissuilla on hyvä pitää turvallisuudesta kiinni.

      Poista
  2. Teillä on kyllä turvallisuusasiat tosi hyvin hallussa, se varmaan tulee sulla selkärangasta työn puolesta! Voin kuvitella, että niistä kaikista turvallisuuskoulutuksista ja niiden myötä saadusta käytännön harjoituksesta on tosi paljon hyötyä myös purjehtiessa. Meidänkin pitäisi kiinnittää turvallisuuteen vähän enemmän huomiota etenkin nykyään, kun matkassa on myös pikkumatruusi ja minimatruusi - pienten lasten mukanaolo aiheuttaa jo ihan normipurjehtimiseenkin jonkin verran sählinkiä, eikä varmasti ainakaan helpota hätätilanteissa toimimista. Siitä puhumattakaan, että lasten myötä potentiaalisten hasardienkin määrä lisääntyy. Joten kiitos tästä ajatuksia herättävästä postauksesta!

    /Gitta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedätkö, niistä on tosiaan ollut hyötyä, mutta toisaalta myös toisinpäin - purjehdusharrastus on antanut uusia ajatuksia myös duuniin. :) Lentsikka ja vene ovat kyllä ympäristönä yllättävän samanlaiset monessa asiassa.

      Lasten kanssa on varmasti vielä ekstramietittävää, ja aina sattuu ja tapahtuu. :D

      Poista
  3. Hoppalaa, täällä taas!

    Tosi tärkeä postaus. Veneillessä sattuu kuitenkin kaikenlaista pientä monta kertaa kesässä (en tarkoita tok tulipaloja) ja on hyvä, että tuntee veneensä ja kaikkien turvallisuusvälineiden tarkan sijainnin. Oon muuten kauhukseni tajunnut, että tosi moni ulkoistaa kevät-ja syyshuollot kokonaan. Miksi sitä kauhistelen, jos joku ei jaksa rassata moottoreita etc itse? Siksi, että merellä tosi paikan tullen ei voi avata ekaa kertaa konetilan luukkua. Näitä tapauksia on muuten yllättävän paljon :( Meille sattui kerran Naantalin edustalla joku koneen tilttaus ja purjeilla ahtaaseen satamaan kovassa aallokossa, hmmm ei kiitos.. Saatiin onneksi homma hallitaan, mutta kylläpä kiiteltiin toisiamme, että onneksi onneksi onneksi moottori on tuttu.

    Hauskaa viikkoa,
    Amelie

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikki ei ajattele asioita niin monelta kantilta ja eipä se kaikki huoltoon kuuluva rassaus mitään maailman makeinta hommaa kieltämättä olekaan. Mutta tosiaan, oma vene olisi kyllä hyvä tuntea. Mekin ollaan välillä jouduttu konetta huoltamaan reissun päällä (lue: mies on huoltanut ja mä olen ojentanut työkaluja). Ja niissä tilanteissa on kyllä tosiaan ollut hyvä, että se on ollut tuttu. :)

      Toivottavasti teidän loma meni kivasti!

      Poista
    2. Kiitos, meni ihanasti. Ollaan kuin uusia ihmisiä aurinkoterapian jälkeen :)

      Poista
  4. Hyvä postaus, kiitos! Ja täysin sovellettavissa ihan kotioloihinkin. Kaikilla pitäisi olla mietittynä ainakin se, mitä tekee ja ottaa mukaan, jos tulee äkkilähtö.(Arvaa onks meillä :o)

    Lapsuudenkodissani oli "musta salkku", jonka arvon ja sijainnin me lapsetkin tiesimme. Salkku sisälsi tärkeät paperit ym. (veikkaan, että painavimmat valuttakassat) ja se piti ottaa mukaa, jos tulisi vaikka tulipalo. Asiallisesti selitettynä ajatus äkkitilanteesta ei pelottanut, vaan loi turvallisuudentunnetta. Kaikki tietäisivät, miten toimia, kaikki olisivat turvassa ja elämä jatkuisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kyllä joihinkin juttuihin pitää vähän valmistautua.

      Ja juuri noin, kaikilla on turvallinen olla, kun tietää, miten olla. :)

      Poista
  5. Kiitoksia muistuttelusta :) Nyt on veneprojektin kanssa yleishässäkkää ja nämä turvallisuusasiat eivät ole ihan konkreettisella tavalla päällimmäisenä mielessä, joten herätely aiheeseen tuli tarpeeseen. Odotan innolla oman veneen turvavälinekartan piirtelyä.

    Tuo sammuttimen testisuihkaus poispäin tulesta oli muuten tärkeä uusi vinkki meikämerenneidolle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei mahtavaa, jos tuli jotain uutta! :)

      Ja kyllä se turvallisuushomma siitä konkretisoituu, kun pääsette omaan, hienoon veneeseen. Mikä on ihan pian! Jee!

      Poista
  6. Yllätin itseni lukemalla taas purjehdusaiheisen postauksen loppuun saakka vaikken kyseistä lajia harrastakaan. Soljuvaa tekstiä ja sai minut ajattelemaan myös kodin turvallisuutta. Mulla olisi yksi postausidea; olisi kiva joskus kuulla ajatuksiasi koiran omistamisen plussista ja miinuksista. Olen hankkimassa koiraa ehkä lähiaikoina ja olen kahden vaiheilla. Laivakoira on niin symppis ja houkuttelevan oloinen kaveri sohvalla :) :)
    Sofianeiti

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho, wau! Mutta hienoa jos luit, voihan noita tosiaan soveltaa muuallakin. :)

      Kiva postausidea, toteutan! :)

      Poista
  7. Kovin on tullut kaupallisen oloinen tästä blogista verrattuna alkumetreihin. Toivottavasti oikean mukavan sisällön paino säilyy.

    Tässä pari kommenttia: sammutusvälineet eivät missään tapauksessa saa olla liian lähellä arvioitua syttymispaikkaa. On ikävää ja vaarallista kurkotella esimerkiksi rasvapalon vierestä sammutuspeittoa tai sammutinta.

    Lasikuituveneessä tulipalo etenee järkyttävän nopeasti. Jos alkusammutus ei onnistu, tilanne on todella vakava, vene saatetaan joutua jättämään muutamassa minuutissa. Joitain vuosia sitten näin, miten Hangon läntisellä paloi moottorivene muutamassa minuutissa. Hangon saunassa kuulin lähempänä pelastuksessa mukana olleilta, että mitään ei ehditty eikä voitu hakea sisältä, omistajapariskunta joutui veden varaan auringonottovarusteissaan. Siellä apu oli lähellä ja keli hyvä.

    Olisi tärkeää erityisesti paikoissa joissa apu on kaukana, että joku yhteydenpitoväline on käytettävissä myös veneen kannella, mielellään esim. vesitiivis käsi-vhf, jonka voi ottaa jollaan tai pelastuslauttaan tai pahimmillaan uimasilleen mukaan. Myös rakettien ja soihtujen pitäisi olla niin sijoitettu, että niitä ei jouduta hakemaan kajuutasta.

    Käsi-VHF on aika halpa laite ja myös hallinnollisesti helppo kunhan veneellä on radiolupa, se vaan lisätään lupaan ja siitä maksetaan taajuusmaksua joku kymppi vuodessa.

    Nyt oli juuri tainnut tulla markkinoille muutaman sadan euron hintainen henkilökohtainen AIS-lähetin. Harkitsen vakavasti ainakin yhden hankkimista yöpurjehduksia ja mahdollista veneen jättämistilannetta varten.

    VastaaPoista
  8. Moi Tuomas! Blogi on tosiaankin muuttunut alkumetreistä aika paljon, mutta se on varmaan ihan luonnollista, eipä sitä itsekään ole enää täysin sama tyyppi kuin blogia aloitellessa. Lukijakunnan kirjo on kasvanut matkan varrella ja mä itse koen, että mulla on kaksi ihan eri lukijakuntaa - purjehdusblogin lukijat ja lifestyle-blogin lukijat. Niinpä blogi tulee varmasti tulevaisuudessakin seilaamaan näiden kahden välillä, molemmat alueet kun kiinnostavat mua itseäni. :)

    Purjehdusaiheisia juttuja tulet löytämään täältä venekauden ulkopuolella aina maanantaisin. Yritän tällä pienellä muutoksella palvella nimenomaan näitä erilaisia lukijoita paremmin, että kaikki löytäisivät täältä helpommin itseään miellyttävää sisältöä. :) Lisäksi olen yrittänyt tehdä mahdollisimman selkeät tagit sivupalkkiin, että niiden alta olisi helppoa löytää veneaiheiset jutut. Kunhan saadaan vene taas veteen, niin sitten purjehdusaiheisia juttujakin on tietysti enemmän kuin vain kerran viikossa. Vähän niin kuin elämässä yleensäkin, mielen päällä pyörii erilaisia juttuja tilanteen ja vuodenajan mukaan. Jos sulla on jotain purjehdukseen liittyviä postaustoiveita, niin kuulen tosi mielelläni.

    Toi on muuten erittäin hyvä pointti toi sammutusvälineiden sijoittelu suhteessa syttymispaikkaan. Meillä on sammutuspeite ja sammutin eri seinustalla kuin liesi ja sijoittelu on minusta juuri tuossa mielessä aika toimiva. Kannustaisin edelleen kaikkia myös testaamaan, kuinka ne välineet irroitetaan pidikkeistään, ettei se tapahdu ensimmäistä kertaa hermostuneena ja silloin, kun palaa jo.

    Tulipalo todelakin etenee todella nopeasti ja siksi alkusammutuksella on niin valtava merkitys. Aika hurja tuo sun tarina! Tiedätkö, mistä palo lähti?

    Meillä on kaksi VHF:ää, just tuollainen vesitiivis käsiversio löytyy kannelta. Sisällä on sitten kiinteä. Onko sulla hyviä vinkejä rakettien sijoitteluun muualla kuin kajuutassa? Joku kaikin puolin tiivis rasia pitäisi varmasti olla. Meillä ei pelastuslauttaa olekaan, eikä jollaa. Meille se olisi sitten veden varaan. Siitä voisinkin kirjoittaa joskus, siitä veden varsaa olemisesta ja siellä selviytymisestä.

    Kiitos, Tuomas, sulle pitkästä ja hyvästä kommentista!

    VastaaPoista
  9. Ymmärtääkseni tuon Hangon-onnettomuusveneen palo lähti bensakoneen moottoritilasta kesken ajon. Moottoritilan kiinteä sammutusjärjestelmä bensasisäkoneissa tai edes sellainen hela jonka läpi voi tyhjentää moottoritilaan sammuttimen avaamatta kansia olisi tosi tärkeä.

    Itse pidän raketteja Ortliebin vesitiiviissä pussissa mahdollisimman pystyasennossa sitloodan luukussa. Pussiin teipattuna on ilmastointiteippirulla pussin tai yksittäisen soihtujen teippaamiseksi esim. reiteen tai muualle mukaan veneestä poistuttaessa.

    Ns. alkusammutuskoulutus on kyllä hyödyllinen. VIelä hyödyllisempää olisi jos jotenkin pystyisi harjoittelemaan palonsammutusta veneen tyyppisessä ahtaassa sisätilassa. Ehkä veneen liedelle voisi laittaa alustalle pienen ulkotulen ja sitten koittaa sammuttaa sitä sammutuspeiton kanssa. Täytyy vaan huolella varoa ettei moisesta rokotuksesta sitten saa itse tautia eli polta venettä.

    Kaasulieden palonsammutukseen liittyy muuten oleellisena osana kaasuntulon katkaiseminen joko pentterin tai pulloventtiilistä, mielellään ennen kuin palo ehtii vaurioittaa lieden liitäntäletkua. Tämä pitäisi opetella osana palonsammutusta.

    Muita palokohteita ovat ainakin
    - akkujen seutu sekä tehokkaat sähkön käyttökohteet ja niiden johdotukset (esim. keulapotkurin liittimet). Niissä lyhytaikainenkin käyttö saattaa nostaa huonon liitoksen lämpötilan todella kuumaksi.
    - Lämmitin, jonka pinta (tai pakoputki) kuumenee ja jota vasten voidaan vahingossa painaa tavaroita esim. sitloodan luukussa
    - kynttilät ja öljylamput erityisesti kaatuessaan
    - lasten sytytin- tai tulitikkuleikit (ovat toki myös veneessä mahdollisia)
    - kajuuttojen halogeenilukulamput yhdistettynä tekokuituisiin vaatteisiin tai vastaaviin ja lasten leikit tällaisilla lampuilla pitkillä tylsillä legeillä

    Noniin, takaisin töihin:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmm, täytyykin miettiä tuota sun rakettipatenttia! Kuulostaa toimivalta.

      Mä olisin hyvin varovainen ekan sammutusharjoituksen kanssa ja kokeilisin jossain muualla kuin omassa veneessä. Kun siinä voi tosiaan käydä hassusti ja kun pahimmassa tapauksessa joku vielä freezaantuu ekan kerran tulen kanssa tekemisissä ollessaan. Mä siis suosittelisin mieluummin kurssia. Kun tulen kanssa voi aina käydä jotain odottamatonta. Mullakin paloi kerran takista hihat, kun sammutin palavaa öljytynnyriä yhdessä harjoituksessa ja en ollut tarpeeksi huolellinen sammutuspeiton kanssa. Olisi siis tosi hyvä, jos paikalla olisi valmiudessa joku, joka oikeasti tietää mitä tehdä ja sitten tietty riittävästi sammutuskalustoa.

      Sama homma sähköpalon kanssa kuin kaasulieden kanssa, virta pois ihan ekana ja sitten vasta sammuttamaan.

      Hyvä listaus mahdollisista palokohteista, lapsiperheet take note! Meillä on muuten ledilukulamput. ne on hyvät, eikä kuumene. :)

      Hyvää työpäivää (vaikka taitaa tulla vähän myöhässä)!

      Poista

Kiitos päivän piristyksestä eli kommentista!