tiistai 19. marraskuuta 2013

A serenade to a t-shirt


 Joku saattaa ehkä muistaa, että tunnustin jokin aika sitten omistavani useita kymmeniä t-paitoja. Uskallan siis väittää tietäväni niistä jotain. Suhtaudun t-paitoihin vähän fanaattisesti. Olen edelleen suuttunut Henkkamaukalle, kun L.O.G.G.-mallistosta ei saa enää niitä kunnollisia ja paksuja pitkähihaisia t-paitoja. Tämä poistuma tapahtui varmasti yli 10 vuotta sitten, joten olen myös pitkävihainen ja muutosvastarintainen, mitä näihin vaatekappaleisiin tulee. Olen testannut monia eri merkkejä ja todennut, että hinta ei ole mikään tae laadusta. Tiedättekö, mitkä ovat kaikkein raivostuttavimpia paitoja? No ne sellaiset ohuet, joiden alle on pakko laittaa alustoppi, etteivät alusvaatteet kuultaisi läpi. Paksumpaa puuvillaa olevia paitoja on viime vuosina saanut hieman huonosti. Siksipä olen nyt iloinen voidessani pitää oman elämäni blogigaalan, jossa myönnetään parhaan ja ihanimman t-paidan palkinto. Norppa Awardin saa Abercrombie&Fitch.

En aio enää koskaan ostaa t-paitoja muualta. (Ja kyllä, tiedän, että toimari on täysi pölö epäkorrekteine lausuntoineen, mutta onneksi rakkaus on kuurosokea.) Olen aikaisemminkin todennut laadun hyväksi, mutta nyt tämä harmaa yksilö vahvistaa kaiken. Olen pitänyt sitä viime aikoina monta kertaa viikossa. Olen sortunut ekorikokseen ja pessyt vajaan koneellisen pyykkiä, kun olen halunnut paidan uudelleen käyttöön. Olen täysin vakavissani pohtinut, voisinko jotenkin sen tyllihameeseen tai vastaavaan yhdistämällä pitää paitaani myös juhlissa. Olen todennut, että se käy mahtavasti ohuenkin neuleen alle ja että mallikin on, no, täydellinen. Kukapa olisi arvannut, että viattomasta heräteostoksesta kehkeytyy moinen suuren luokan rakkausdraama!

Suomessa ei vielä ole merkin omaa liikettä, mutta eiköhän tämä asia ole vain ajan kysymys, kun Starbuckskin jo saatiin tänne. Ja uskokaa kun sanon, nettikaupassa asioiminen on satavarmasti miellyttävämpää kuin liikkeessä, joka edustaa varsinaista pahuuden pesää desibeleineen ja legendaarisen töykeine myyjineen. 

Tulikohan tämä asia nyt selväksi? T-paita. Harmaa. Paras. Rakastan. Turvavaate.


Kuva: Roy

Translation: I have fallen in love, big time. I just can not imagine a better t-shirt than the one that Abercrombie&Fitch does. Never mind the awful statements their CEO has given out and the shops that would scare a deaf person with their loudness, not to mention the legendary rudeness. Still, I am never again buying any other t-shirts.

46 kommenttia:

  1. Nyt täytyy kyllä todeta, että a) jaan rakkautesi ja b) olen saanut vain erinomaista palvelua. Johtuisikohan siitä, että olen asioinut A&F liikkeissä Kaliforniassa ja Nevadassa. Sitä päivää odotellessa että niitä joskus saa Suomestakin...
    Minna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei, ehkä se töykeys onkin siis Nykkiin liittyvää! Olen kyllä käynyt A&F:lla Floridassa ja Torontossakin, mutta en yhtään muista, miten siellä meni. Ainakaan mitään pahempia traumoja ei tainnut jäädä... :D

      Poista
  2. Mikä malli on kyseessä? Nimim. yrittää löytää täydellisen t-paidan

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en löytänyt siitä mitään mallimerkintää. :( Mutta taitaa ihan vain nettikaupan selailun perusteella olla tää: http://eu.abercrombie.com/shop/eu/womens-long-sleeve-fashion-tops/morgan-v-neck-tee-1427460_06

      Poista
  3. Mä vannon Vero Modan pitkähihaista teeppareiden nimeen, ovat tarpeeksi pitkiä metriselälle ettei maha vilku koko ajan. Hinta-laatu-suhde on myös loistava. Uniqlon laatu myös ok, mutta ovat vähän lyhyitä meikäläiselle.
    A&F ei varmaan voi tulla Suomeen, koska ne sisäänkäynnin miehet eivät voisi seistä ovella talvella ilman paitaa. ;) Itse en pysty siellä asioimaan lainkaan, ahdistaa sokkeloinen ja pimeä liike, jossa myytävistä vaatteista ja niiden väreistä ei saa mitään selvää. Ja tuoksumaailma on niin voimakas että pää meinaa räjähtää. Ei. Ei minulle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä pointti toi paidattomuus, mutta kyllähän Nykissäkin on talvella tosi kylmä ja siellä ne vain kekkuloi varvassandaaleissaan ja paidattomina. Vai oisko niillä talvella paidat päällä, en yhtään muista! :D

      Mulla menee kanssa aina hermot siellä liikkeessä.

      Poista
  4. A&F:n t-paitaa tuskin voittaa mikään, mutta jotta sinun ei tarvitse syyllistyä ekorikokseen ja haluat hyvän harmaan t-paidan päällesi jokapäivä, käypä haalimassa harmaita t-paitoja v-kaluksisena tai o-kauluksisena, pitkä- ja lyhythihaisena, -wait for it...; kyllä, Cittarista (eli K-Citymarket)! Sieltä löytyy hyvän laatuiset t-paidat kauniin vaalean harmaana, yllä mainituissa malleissa. Suosittelen. Itse ostin pari vuotta sitten niitä puolen tusinan verran, juurikin siksi, ettei tarvinnut odottaa käyttöä kunnes saisi sen yhden sieltä pesusta.

    VastaaPoista
  5. Muistelisin, että Stockan (Hki) One Wayn puolella olisi ainakin jossain vaiheessa ollut A&F:ää myynnissä, mutta omaa liikettä tosiaan ei löydy.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä muistelen samaa, mutta nyt en ole vähään aikaan nähnyt.

      Poista
  6. Ehdottomasti voi yhdistää tyllihameen kanssa, lisää vaan isot korvikset tai statement- kaulakorun ja tietty korot ;-). Niin paljon tyylikkäämpi ja raikkaampi, kuin ne miljoonat "kato mun tivää" topit jota vilkkuu baarissa pikkujoulu aikaan enemmän kun jouluvaloja Aleksanterinkadulla!
    -Leitti-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana Leitti! Ja haha, mulla ei paljoa tivää olekaan, joten se vaihtoehto ei kävisi mulle siksikään. :D

      Poista
  7. Mä en tiedä mitään muuta A&Fn vaatteista, kuin mitä olen sulta kuullut, mutta tuo kuva susta on ihana-ihana-ihana!

    VastaaPoista
  8. T-paita on kaikessa yksinkertaisuudessaan juuri niin tärkeä vaatekappale, että se ansaitsee oodin! Sen täydellisen löytäminen on pirun vaikeaa ja vielä ärsyttävämpää on se, kun luulet sellaisen löytäneesi ja parin pesukerran jälkeen on tuloksena nukkakasa. Siirryin heti nettikauppaan ja sieltä löytyi ihanan jämäkän näköinen valkoinen ja vieläpä taskulla varustettuna.. Tilaaminen Suomeen ilmeisesti onnistuu, joten täytyy pitää mielessä ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tilaaminen onnistuu ja taitaa tulla tuotteet vielä EU:n puolelta. Toisin kuin vuonna nakki kun tilasin kerran, en tajunnut vielä shippingeistä, ALVeista ja tulleista mitään ja päädyin maksamaan muistaakseni 400 euroa yksistä verkkareista, hupparista ja neuletakista. :D

      Poista
  9. Vähän hävettää myöntää, mutta omistan tasan yhden teepparin, A&F:n printtipaidan. Toivon löytäväni valkoisen, täydellisen t-paidan mistä ei näy läpi. Ja musta on suuri vääryys ettei meilläkin ole A&F:ä ;)
    t.Marjut

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho! Miten voi olla vain yksi! Huutomerkki!

      Poista
  10. Hei!
    Oletko tilannut tuolta nettikaupasta? Miten toimii? Kauanko kestää tuotteiden toimittaminen?
    T.Minna pohjanmaalta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole tilannut sen jälkeen, kun tuli oma EU-puoli. Olen joskus lähemmäs 10 vuotta sitten tilannut kerran.

      Poista
  11. Kiitos paljastuksesta! Ne kaupat on kyllä karseita lepakkoluolia, vetoaako se meno edes teineihin?? Ja jonot on aina infernaaliset! Muutaman kerran olen jo jotain rättiä ollut kassalle kantamassa, mutta siihen se homma on aina tyssännyt. En oo tienny, että niitä (euroopassa?) ylihinnoiteltuja kankaanpaloja kannattais ihan jonottaa siellä teinihelvetissä :D Ehkä vihdoin siis ensi kerralla. Ja ehkä se ensikerta on Suomessa, saimmehan juuri lukea mahtavan uutisen Burger Kinginkin rantautumisesta Helsinkiin! :D
    Mites muuten noi karvatossut, millasille säille ne sun mielestä parhaiten sopii? Ne on niiiin ihanan näköiset, mutta mä en jotenkin keksi, milloin niitä käyttäisin (jos siis omistaisin). Mut jotenkin tuntuu, että tollaset pitäis saada :D Damn you! Mutta tähän pötköön heti kiitos tyynyhulluudestasi! Oot saanu mut vihdoin hivuttamaan kotimme tyynymäärää ylöspäin lähemmäs mun standardeja, miehen pyöritellessä ymmärtämättömänä silmiään. Nyt on mukava loikoilla tyynyvuoressa tenttiin lukiessa <3
    -tintti

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla menee aina ihan hermot niissä kaupoissa, mutta vaatteet ovat kyllä sen arvoisia. Niiden laatu on ihan superhyvä!

      Mä käytän tossuja kuivalla ja kylmällä ilmalla. Kapeiden farkkujen kanssa vaan ja eilen näin Stockalla yhdellä tytöllä paksujen sukkisten ja hameen kanssa, näytti kivalta. :)

      Onnea uusille tyynyille! :D

      Poista
  12. Olenkin haeskellut noita HenkkaMaukan L.O.G.G.-malliston toppeja ja paitoja, mutta ne on siis lopetettu? Ja että kymmenen vuotta sitten? Vastahan mä niitä ostin. Niin se aika rientää...

    Tuo A&F:n liikkeissä vierailu vaatii kyllä ainakin itseltäni melkoisen flow-tilan. Pikkuisen väsyneenä ja kiireessä en pääse edes sen etuovella seisovan miesmallin ohi, ilman että pinna on lähes katkeamispisteessä ;).

    Vinkkinä muuten erinomaisesta hinta-laatusuhteesta teeppareissa; Stadiumin Race Marine -malliston t-paidat. Värivalikoima on suppea, mutta perusteeppaireiksi löytyy ainakin mustaa ja valkoista. Ja myös pitkähihaisina. Ja hinta on tosiaan varsin kohtuullinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ei siitä niin kauaa ole, kun se mallisto lopetettiin, mutta siitä mun lempparimallista varmaan on. :)

      Ja joo, väsyneenä ei missään nimessä A&F:lle, jos vain suinkin sen voi välttää! En edes aloita niistä tanssijoista...

      Poista
  13. Valkoinen t-paita ja farkut -tyttö taitaa tehdä koetilauksen. Kunnollisten t-paitojen löytäminen on tuskaa, kun pitkä selkä vaatii vähän pidemmän mallin (mutta ei reisimittaa), enkä siedä huonoa trikoota.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kerro sitten, mitä tykkäsit! Noiden mallit on musta just kivan pitkiä. :)

      Poista
  14. Kiva T-paita ja toi fiilis tossa Royn ottamassa kuvassa on tosi hieno.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! :) Roy on kyllä supertaitava. Tosta ei yhtään huomaa, että vettä satoi, nenä vuosi, oli tosi kylmä ja oli ihan Chandler Bing -fiilis. :D

      Poista
  15. Suosittelisitko jotain tiettyä mallia? Tuolla nettikaupassa kun on "muutama" t-paita... oon jotenkin ajatellut, etten kuulu merkin kohderyhmään, mutta hyviä t-paitoja tarvitsee aina. Inhoan just niitä "liruja", ja kaipaisin vähän paksumpaa matskua joka pitää vatsan piilossa. Ja harmaana tietenkin! Omasta kokemuksesta voin sanoa, että mikään ei ole armottomampi kuin liian ohut meleerattu harmaa teeppari. :)
    Onneksi en tiedä näistä CEO:n puheista enkä aio googlatakaan. Starbucksiakin syytetään veronkierrosta ja käyn sisäistä väittelyä siitä, miten siihen pitäisi suhtautua.
    -Hanna Turusta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi mun paita taitaa olla tämä ihan vain nettikaupan selailun perusteella olla tää: http://eu.abercrombie.com/shop/eu/womens-long-sleeve-fashion-tops/morgan-v-neck-tee-1427460_06

      Joo, joskus ignorance is bliss! :D

      Poista
  16. Tämä selvä! Nyt heräsi uteliaisuus, olen ollut sellainen välinpitämätön teeppareiden suhteen ja ostanut mitä millonkin mistä sattuu ;) Mun turvavaate talvella on harmaa neulemekko. Olen tarvinnut viime aikoina turvaa näköjään liikaa, sillä mekko alkaa olla kamalassa kunnossa ja needless to say, korvaavaa ei ole vielä löytynyt. Amelie

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harmaa neulemekko on kyllä ihana. :) Toivottavasti löydät pian korvaajan, se on kauheaa olla ilman turvavaatetta!

      Poista
  17. Mulla on ollut aika vastaava Hollisterin 3/4 hihainen paito varmaan pienen ikuisuuden ja se on aina vaan ihan täydellisessä kunnossa. Holisterinkin liike Dublinissa oli aika kokemus: niin pimeä 'valaistus' ettei eteensä meinannut nähdä. Saati sitten vaatteita! Ja kaikkialla kauniin ja nuoret myyjät suihkuttelivat merkin parfyymejä päin näköä. Ilmeisesti a&f kaupoissa on samanmoinen meno.

    Mun miehellä on aivan ykkönen mock-teeppari, missä lukee tutulla fontilla Applecrumble&Fish. Muo niin naurattaa se aina :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hollisterista mulla ei ole niin paljoa kokemusta, mulla on vain yhdet verkkarit sieltä. Mut sama meno sielläkin kaupassa. :D Mä en tajua, mikä vitsi siinä pimeydessä on, mutta ehkä oonkin vain vanha.

      Poista
  18. LOGG malliston paitoja sai vielä vissiin viime vuonna, mutta eipä enää :( Mikä on törkeää, koska niissä oli mun mielestä hyvä hinta/laatusuhde. Vielä onneksi on niitä kasa, mutta vähiin alkaa käydä, kun olen niin ahkerasti pitänyt.
    Kävin A&F:llä Kööpenhaminassa ja lähdin tyhjin käsin ulos. Se hajuveden käry oli sellaista, että vesi valui silmistä, sekä kovalla pauhaava musiikki. Jonoja ei maanantaiaamuna ollut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin oli! Tosi harmi!

      Mä itse asiassa tykkään siitä tuoksusta, mutta se musan pauhaus on ihan kammottavaa. Itse poppi on salimusaksi just hyvää, mutta miksi sitä pitää soittaa niin kamalan kovalla?

      Poista
  19. Mä Tarvitsen (isoll teellä) noi lammastöppöset.

    VastaaPoista
  20. Voisitko ystävällisesti antaa hiukan kokosuosituksia, jos vaikka innostuis tilailemaan. Eli vastaavatko koot normaalisti käyttämääsi mitoitusta?
    Kiitos taas vinkistä ja inspiraatiosta!
    - Elma -

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, kun oli iloa! :) Mä käytän S:ää, kuten yleensä normaalistikin, mutta mitoitus on ehkä silti vähän kapeampi tuolla.

      Poista
  21. Vastaan siihen lammastöppösasiaan (onks toi yhdyssana?) Ilman noita UGGin popoja ei tule toimeen! Siirtää syksyn ja aikaistaa kevään sukkakautta :-) Mulla se perusruskea. Sopii kaikkeen :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, just toi sukka-asia tekee ne täydellisiksi. Mä vihaan sukkia!

      Poista
  22. Oma serkkuni lähettää aina tarvittaessa jenkeistä A&F:n vaatteita. Olen myös tykästynyt niihin.

    Tänään vierailin äitini kaapilla ennen tärkeää kokousta, en olisi ikinä uskonut näin käyvän, mutta äidilläni todella on hyvä maku mitä vaatteisiin tulee. ;)

    Born

    VastaaPoista
  23. Mä en ole Nykin reissuilla uskaltanut edes astua A&F:ään johtuen hajuvesikäryisistä kauhutarinoista. Mutta ehkä olis kannattanut yrittää vaikka sit pidättää hengitystä.

    Millaiset koot muuten noissa Uggeissa on?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pelkojensa voittaminen kannattaa kyllä, ihan parhaat kotivaatteet ja t-paidat saa vain siten. Muut ei pääse lähellekään. :)

      Noissa Dakotoissa on vähän naftimpi mitoitus kuin tavis-UGGeissa.

      Poista

Kiitos päivän piristyksestä eli kommentista!