tiistai 10. joulukuuta 2013

I really regret that workout said no one ever


Väistämätön tuli eteläänkin vihdoin. Kylmä on ja liukasta myös. Siedän sen juuri ja juuri, koska joulu. Joulun jälkeen tosin soisin, että kesä alkaisi välittömästi. En todellakaan ole millään lailla talven ystävä. Mutta koska talven tuleminen, meneminen ja oleminen eivät ole minun tahdostani kiinni, ei auta kuin sopeutua. Eilen yritin ensimmäistä kertaa sopeutua pakkasjuoksemiseen. Pukeutuminen kylmän kelin lenkeille on aina vähän vaikeaa alkuun. Sitä ei millään uskoisi ja muistaisi, kuinka vähän vaatetta ylävartaloa peittämään tarvitsee. Sen sijaan takapuoli ja etureidet jäätyvät helposti. 

Eilen pakkasta oli kahdeksan astetta (paljoa sitä kovemmassa pakkasessa en juokse) ja yläosassa oli seuraavaa.


Urheilutoppi: Vannon näiden Niken urheilutoppien nimeen. Niissä on juuri tarpeeksi tukevuutta minun, öh, varustukselleni ja laatu on todella hyvä. Näitä minulla on monenvärisinä. Jos olisin isorintainen, valitsisin ehkä jotain muuta. Juostessa kun iskua ja tärinää tulee sen verran, että maksimaalinen tuki on tarpeen. Vielä imettävä ystäväni Rouva Maratoonari virkkasi itselleen jostain silkkivillalangasta tai muusta lämpimästä sellaisen rintasuojuksen lenkkejä varten rintatulehduksia torjumaan.


Juoksupaita: Ensimmäinen kerros oli Lululemonin tekninen juoksupaita. Ostin kokeeksi ensimmäisen sporttivaatteeni Lululemonilta viime kesänä ja olen ollut tosi tyytyväinen.


Välikerros, takki ja pipo: Juoksupaidan ja takin väliin laitoin merinovillaisen aluspaidan. Sitä käytän vain näin kovalla pakkasella. Päällimmäisenä oli Peakin tuulitakki, joka on 10 vuotta vanha ja aina vain täysin moitteettomassa kunnossa. Vaikka yläosan vaatetus tuntuu ehkä vähäiseltä ja ohuelta, tämä on oikeasti maksimimäärä vaatteita minulla. Se kovimpien pakkasten varustus. Juostessa tulee oikeasti lämmin! Nollakeleillä ja pikkupakkasilla takin alle riittää yksi kerros, ohut fleece. Kaulaan laitoin vielä buffin, jonka nostan usein alkulenkistä suojaamaan kasvoja ja jos ilma tuntuu liian rapsakalta, hengittelen sen läpi. Juoksupipoakin käytän ainoastaan kovimmilla pakkasilla, lauhemmalla säällä laitan buffin päähän pipomaisesti. Hanskat otan usein jopa pois loppulenkistä! Minulla ei ole mitään hienoja teknisiä hanskoja vaan tuollaiset ihan tavalliset, joista saa lapasosan käännettyä pois, niin pääsee näpelöimään puhelinta. Puhelimen laitan kylmällä takin sisään, jottei akku hyytyisi heti kylmässä. Runtastic ja Spotify kun vievät melko paljon akkua jo muutenkin.


Alaosan vaatetus on iisimpi.



Pitkät kalsarit: Näin kylmällä laitoin merinovillaiset. Ne ovat huiput!

Talvijuoksutrikoot: Tai no, trikoiksi ne ovat vähän löysät, mutta tuollaiset talvijuoksuhousut ostin viime talvena ja ne ovat olleet hyvät. Omani ovat Niken, mutta varmasti on muitakin hyviä. 





Sukat ja tossut: Sukkina käytän talvellakin ihan tavallisia juoksusukkia. PR-toimistosta saamani talvilenkkarit (minulle tulee tästä sanasta aina mieleen Menokkaat) ovat goretex-pinnoitetut ja pitävät varpaat lämpiminä erittäin hyvin. Olen nyt testannut Haglöfsin nastalenkkareita pari kertaa, enkä voi uskoa, miten suuren eron nastat tekevät pitoon. Hauska rapina seuraa juoksijaa, eikä jalka ole lipsahtanut vielä kertaakaan, vaikka olen juossut ihan jäisilläkin alustoilla. Mainittakoon vielä tsiljoonannen kerran, että Asics tosiaankin omistaa Haglöfsin, joten lestit ovat samanlaisia. Kokomitoitus on pienehkö, samaan tapaan kuin Asicsillakin. Oma jalankokoni on 37,5, mutta juoksulenkkarini ovat kaikki kokoa 39. En löydä kengistä mitään moitittavaa, olen täydellisen tyytyväinen. 

Sitten on vielä yksi asia, jota ilman en juokse metriäkään. Saatan ajaa autoa radio pois päältä ja kotona nautin usein mieluiten hiljaisuudesta, mutta lenkillä popin on pauhattava niin, että tuntuu. Olen varmaan viimeiset puoli vuotta juossut seuraavan soittolistan tahdissa (kuvassa siis näkyy ainostaan listan alku, alaspäin rullaamalla näkee koko listan).


Lenkin jälkeen teen usein loppuverryttelyksi pienen kävelyn Laivakoiran kanssa. Silloin kuuntelen tätä soittolistaa (tässäkin kuvassa näkyy edellisen tapaan vain alku).


Translation: Running in the winter time - it's all about the equipment! In the sub zero conditions one has to know exactly what to wear.

24 kommenttia:

  1. Mä rakastan juoksemista talvella! No mä tykkään talvesta muutenkin enemmän kuin kesästä. Viime talvena ostin Stadiumista kengän päälle laitettavat nastat ja kyllä juoksusta tuli mukavaa, kun ei tarvitse yhtään pelätä jalan lipsumista. Mutta takapuoli mullakin jäätyy ja vielä en ole löytänyt sellaista vaatetta, joka sen lämpimänä pitäisi - ei edes villahousut siihen pysty.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä tykkään kesästä ihan kamalasti ja just kaipasin sitä tänään. Näin me vain ollaan erilaisia kaikki. :D Ja toi takapuoliongelma on kyllä todellinen, mäkään en ole oikein keksinyt siihen ratkaisua. :/

      Poista
  2. Tämä oli varsin hyödyllinen postaus, varsinkin aloittelevalle juoksijalle(kuten minulle!) tästä on tosi paljon hyötyä, Sain todella selkiytystä siihen, miten pakkasella pitäisi puketua lenkille. Toki jokaisella on varmasti omanlainen lämmönsäätely, mutta tosiaan tästä on helppo vähän ottaa mallia ja kokeilla, mikä itselle sopii parhaiten. Ja kiva, että myös kuvasit nuo kaikki kerrokset, kun mulle ei ainakaan olisi sanonut mitään, jos olisit vain listaillut, että käytän sitä ja sitä paitaa ja sitten laitan ne ja ne housut yms...

    Muistatko muuten yhtään, mistä olet nuo sormikkaalliset lapaset ostanut? Nuo kävisi ehkä hyvin pikkupakkasilla, kun liikkuu pyörällä paikasta toiseen, kun pelkkkiä lapasia käyttäessä ärsyttää se, että ne täystyy ottaa kokonaan pois, kun pysähtyy jossain ja laittaa pyörää lukkoon. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kivaa, jos tästä oli hyötyä! Ja joo, palelu on toki yksilöllistä, mutta luulen silti, että yleisin virhe juoksupukeutumisessa on laittaa liikaa päälle. :)

      Noi sormikkaat ovat Stockalta. :)

      Poista
  3. Missä noita myydää kun supernopealla googlettelulla en moisia karkkinastatossuja löytänyt?? Tahtoo kans.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Intersportit ja Stockmann myyvät ainakin. :)

      Poista
  4. Hih, mä just selitin työkavereille millaisilla vaatteilla eilen kävin juoksemassa kun täällä oli -13 astetta. Pähkäilin pitkään mitä ihmettä pukea päälle koska en tykkää yhtään olla hiestä märkänä juostessa - tosin en tietenkään myöskään palella. Päädyin hieman ohuempaan settiin kuin sinä - yläosassa urheiluliivit, ulkoilukerraston paita, lyhythihainen juoksupaita ja talvijuoksutakki. Alaosassa vain talvijuoksutrikoot. Normaalia hieman paksumman juoksusukat, tavalliset lenkkarit. Pipo ja vastaavanlaiset aukeavat juoksulapaset. Enkä palellut lenkillä yhtään - tosin kotona sitten huomasin kuinka erityisesti reidet olivat ihan kylmät. Mutta veikkaan että olisivat sitä lisäkerroksestakin huolimatta.

    Nuo pinkit nastalenkkarit muakin rupesivat nyt kiinnostamaan! Itse olen juossut kaikki talvetkin ihan peruslenkkareilla (vältellen pääkallokelejä) ja hyvin olen niilläkin pärjännyt mutta toki nastoilla ei tarvitsisi pohtiakaan onko liukasta vai ei.

    Ainiin, yksi juttu minkä lisäsin vaatetukseen eilen olivat säärystimet! Ihan ehdottomat koska mulla ainakin meinaavat nilkat jäätyä juostessa. Ja säärystimet lämmittävät kivasti myös tuosta jalkapöydän päältä kun ne asettelee hyvin :)

    Talvella juokseminen on niiiin ihanaa, lumi pehmeämpää jalan alla kuin asfaltti, ihana pakkasen tuoksu, tähdet taivaalla.. mä tykkään kyllä! Kunhan vaan saa itsensä kammettua ylös, ulos ja lenkille. Se on talvipakkasilla ja pimeydessä ainakin mulle se haastavin osuus...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hui, -13! Reidet tosiaan jäätyy helposti. Mietin välillä, että pitäisikö hommata sellaiset polviin saakka olevat juoksualushousut (en kyllä tiedä, onko naisille sellaisia).

      Mä juoksin viime talven tavislenkkareilla, enkä kaatunut kertaakaan, mutta olihan se sellaista töpöttelyä välillä. Nastat pitää kyllä todella hyvin. :)

      Mulla taas ei meinaa nilkat jäätyä, pitkät kalsarit ja sukat päällä pitää siitä huolen. :D

      Ja joo, tässä pimeydessä se lähtö on tosiaankin vaikeinta. Sitten menee kyllä mieluisasti, kunhan ovesta vain pääsee ulos.

      Poista
  5. Kiitos kivasta postauksesta! Mä oon aina ollut talven juoksematta, mutta nyt haluan jatkaa. Mua kiinnostaa nuo kengät myös. Mistä niitä saa? Olin tänään jo ostamassa nastoja kengän alle.. En tiedä riittäisikö ne...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, kun tykkäsit! :) Näitä saa ainakin Intersporteista ja Stockalta. :)

      Poista
  6. Kiitos kiva postaus! Pidän todella paljon urheilupostauksista, sillä niistä saa innostusta aina itsekin. Juoksen täysin samoissa vermeissä kuin sinäkin ja monesti todellakin riisun hanskat pois loppulenkistä. Nastalenkkarit ovat mielenkiintoisen kuuloiset ja goretex kalvoa kaipasin muutamilla loskakeleillä viime talvena. Kiitos soittolistastasi, täytyy kokeilla sitä. Olen vähän laiska keksimään uutta musiikkia lenkille ja samat musat on täälläkin soinut viimeiset puoli vuotta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mäkin tykkään lukea muiden sporttipostauksia. Itse tulee vain kirjoiteltua harvemmin, kun jotenkin kiva kuvitus aina puuttuu ja se on mulle tosi olennainen osa bloggailua. :)

      Mullakin on ollut samat musat iät ja ajat. :D

      Poista
  7. Hyvä postaus, sain vinkkejä lisää joten täytyy kokeilla se oma setti. Mua himottaisi ostaa uudet sukset ja vaateasiat toimisi varmaankin siinäkin.
    -Marjut
    ps. mistä olet ne teidän matot hommannut? Muistan kyllä, että jossain postauksessa niistä kerroit mutten tähän hätään sitä löydä. Ne matot mitä olen käynyt katsomassa, ei vastaa ihan mun tarpeita ja pukinkonttiin olisin mattoa hakemassa. Kiitos :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Matot on ostettu sellaisesta kaupasta kuin Bedmil. Mutta musta näitä saa ihan vaikka Stockaltakin. Olisiko Aalto-matto tjsp.

      Poista
  8. Voi ihana talvi! Onneksi täällä Lontoossa ei lunta juurikaan ole (no, sitten onkin ongelmia kun sitä kerran kaksi talvessa tulee) mutta onpa ihana lentää viikon kuluttua Suomeen ja päästä nauttimaan talvesta. Hyvä puoli siinä on tietenkin se, että siitä ei tarvitse koko talvea kärsiä - I feel you :)

    Mukavaa talvista lenkkeilyä sinne, yritän itsekin totutella lumeen lenkkareiden alla lomien aikana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yh, oiskin sellainen ihana talvi, pari astetta pakkasta ja 5 senttiä lunta... Nyt on taas ihan karsea loskasää. Aika kultaa muistot. ;)

      Poista
  9. Jee, juoksupostaus! Jäin melkein tähän ruudun ääreen sitä odottelemaan, kun lupailit, että sellainen on tulossa! Lohduttavaa, että joku muukin suomalainen vihaa talvea. Tai minä inhoan palelemista ja pimeyttä. Juoksu on tahmeaa, polviin sattuu, pimeys pelottaa (tottakai ne murhaajat ja raiskaajat asettuvat puiden taakse juuri pimeässä ja kylmässä). Olen juossut iät ja ajat Asicsin ds-trainereilla, yhden maratoninkin, mutta kokeilin nyt Adidaksen gore-tossuja, ja yllättävän hyvät nekin ovat kapeaan jalkaan. Lisäksi on tietysti mukavaa, kun jalat pysyvät kuivina. Minulla on sama kengän koko kuin sinulla, joten nastatossuista voisi hyvinkin tuo 39 olla sopiva... Olisikohan jo liian matchy matchy, kun juoksutakki on Haglöfsin cosmic pink Shield q! :) Mies on jo pitkään hehkuttanut nastakenkiä. Hänen tosin pitää valita malli, johon saa vaihtaa uudet nastat (uudempiin Asicsin kenkiin ei kuulemma saa), mutta minun talvijuoksuni eivät varmaan yksiä tossuja juuri rasita. Juuri tuo alakropan palelu on ongelma! Olisihan sitä toppahousuja, mutta ei niillä voi juosta!
    Johanna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehe, onneksi postasin sen sitten näin alkuviikosta. :D

      Ja joo, mä en todellakaan ole talven ystävä. Just tänä aamuna viimeksi haikailin kesän perään... Mua ei pelota pimeys, mutta mua lannistaa se vaatteiden määrä, mitä ulso tarvitaan, sähköiset hiukset, lumi, jää...

      Ei oo yhtään liian matchy vaan just hyvä. :D

      Poista
  10. Hei! Mitä toi otsikko tarkoittaa? Tavasin sitä eessun taassun, mutta siinä on joku niin hieno sanaleikki ettei mulle aukea. Auta tolloa, please!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan vaan sitä, että tuskin kukaan koskaan katuu sitä, että tuli sportattua. :)

      Poista
    2. 2 päivää mietein, vaikka autoitkin jo. Illalla sain painotukset kohdalleen. Eli " I really regret workout" said no one ever. Koko ajan mietin, että "I really regret" said workout...

      Ain't easy...

      Poista
  11. Pitäisköhän jonkun naisen suunnitella sellaiset perslämmitinjuoksuhousut! Luulin olevani ainoa, jolla on muuten ihan sopiva olo jopa vähän kovemmallakin pakkasella juostessa (ja ne hanskatkin otan usein pois), mutta takamus, miten se voi olla UMPIjäässä koko lenkin ajan?

    VastaaPoista
  12. Peakin takit on tosi hyviä! Mulla on yksi kuoritakki, Gore-texiä, kai alunperin golfiin tarkoitettu, mutta mä käytän sitä lenkeillä kesät talvet. Olen pessyt takkia kymmeniä kertoja ja edelleen se on ihan kuin uusi. Ja on siis jo moooonta vuotta vanha.
    Vitsit, noita nastalenkkareita pitää kyllä joskus kokeilla! Ehkä seuraava lenkkariostoni onkin sellaiset.:)

    VastaaPoista
  13. P.s. Mun kovin pakkanen juoksulenkillä on ollut muistaakseni -27. Hehee. Sillon oli joo aika kylmä. Mulla on kovilla pakkasilla päällä kerrasto, jalassa vuorilliset core-tex-housut ja yläosassa 10v sitten Seppälästä lastenosastolta ostamani untuvatakki. Takissa on inan liian lyhyet hihat ja muutenkaan se ei ole mikään kaunotar, jotta sitä siis muuten käyttäisin. Mutta koville pakkasille (<-10/15) se on ihan ehdoton! Ei myöskään täydy keroostaa ihan niin tajuttomasti kuin mitä sitten näillä fleecepaidoilla sun muilla tarvis, jos käyttäisi siis tuolloinkin pelkkää kuoritakkia. Kovilla pakkasilla käsissä on muuten lasketteluhanskat.
    Musta on hauska juosta kylmällä, silloin kun lenkkipoluilla ei ole ikinä ketään muita.:)

    t. ehkä vähän karpaasilenkkeilijä -Alma

    VastaaPoista

Kiitos päivän piristyksestä eli kommentista!