tiistai 7. tammikuuta 2014

Sanctuary


Vaikka lupailin jo kuvia uudella kameralla, niin enpäs nyt vielä postaakaan niitä. Olin unohtanut koko loppiaisen ja mokoman arkipyhän, joka on yhtä kuin se, että mikään asia ei etene. Niinpä uusi tietokoneeni (kyllä, olen ollut täysin holtiton hankinnoissani viime aikoina) antaa vielä kotvasen odottaa itseään, enkä viitsi enää tähän vanhaan asentaa uutta Lightroomiani (sanoinko jotain niistä hankinnoista). Ja ne kuvat vaativat käsittelyä, uskokaa pois. 

Sen sijaan tarjoilen teille maistiaisen siitä, mitä tuleman pitää. Olin tänään Royn opissa kuvankäsittelyä harjoittelemassa. Tällaisen uuden ilmeen sai eräs taannoiselta Nykin matkaltani nappaama kuva paikasta, jossa tytöt menevät sekaisin. Ylempänä on "ennen"-kuva ja alempana "jälkeen"-versio. 

Peukut pystyyn, että tietokone tulee pian! (Ja krhm, uusi laukku.)

Translation: I'm learning to use Lightroom. Here's a before and after pic.

17 kommenttia:

  1. Hyvältä näyttää! Ostin Lightroomin viime joulun tienoilla ja pitkään köppöstelin sen kanssa vähäisellä opettelulla. Loppukesästä vaihdoin raw-kuviin, ehdin vähän tarkemmin katsella tutorialvideoita ja testailla, ja nyt tuntuu taidot jo vähän karttuneen. Hyvä ohjelma on! Ja loistavalta kuulostaa oma neuvontapalvelu! Kuuluiko sullakin se 5-versio kameran hankintapakettiin?
    Sain eilen 550:n ja Sigman linssin myytyä uuteen kotiin, jei!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! :) Tää on mun ensimmäinen ikinä Lightroomilla käsittelemä kuva (avustettuna toki). :)

      Oma neuvontapalvelu on kyllä ihan toppen. Delegoin sille kaikki ohjeiden lukemiset. :D Kuului vitonen, mutta mä olin jo ennättänyt itse osataa sellaisen vähän laajemman diilin, johon kuuluu Photoshop myös.

      Kivaa, kun vanha kamera sai uuden kodin.

      Poista
  2. No onpa todella suuri ero! Näinkö meitä huijataan :-)? Kuvan kohde on kyllä erittäin ihana paikka, missä todellakin menee sekaisin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehe, voi kuule eihän tuossa edes ole vielä mitään :D minun valokuvaaja-isä useastikkin koostaa kuvia useammasta kuvasta. Esim. Erään hääparin kiitoskorttikuvassa on sulhasen mää lainattu toisesta kuvasta, kun varsinaisessa kuvassa oli outo ilme :) vauvoja(kin) airbrushataan surutta jne. Raw-kuvien myötähän itse kanaran asetukset alkavat olemaan melko toisijaisia, kun Lightroomissa kuvat uudelleen 'kehitetään'.

      Mutta en siis tässä parjaa kuvankäsittelyä lainkaan vaan itsellänikin on pieni kurssi isäni kanssa haaveiisa heti kun on aikaa :)

      Poista
    2. Ei se ole huijaamista, se on tiedon kaivamista esiin. :) Noi samat jutut on tuolla raakakuvassa, mutta ne ei vain näy.

      Sekaisin menemisestä olen ihan samaa mieltä, se on kreisiä kreisiä kreisiä!

      Sara.: Joo, mäkin olen nyt ihan innoissani kuvankäsittelystä, se on huisia hommaa! Totta kai käsittelykin voi mennä överiksi, mä toivon oppivani sellaisen hillityn ja kuvan parhaat puolet esiin tuovan linjan. :)

      Poista
  3. Vastaukset
    1. Eikö! Taikuri itsekin on ihmeissään. :D

      Poista
  4. Tuskin maltan odottaa, että me muutkin pääsemme oppiin ;-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkään en malta odottaa, että uusi kone tulee ja pääsen harjoittelemaan lisää! :) Ja sitten kerron siitä kaiken teille. :)

      Poista
  5. Wow wow wow, melkein ei uskoisi samaksi kuvaksi. Katsoinkin aluksi, että okei, sama kuva mutta toisessa paistaa aurinko. Jopa totaalinen kuva-uuno like me ymmärtää eron. Amelie ps. Laukusta oma juttunsa please... :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sanos muuta! Olin ihan ämistynyt itsekin. :) Ja joo, laukustakin tulee omansa, kunhan vaan saapuisi sekin. Hiton arkipyhät! :D

      Poista
  6. Aika huomattava ero! Joko kuvakulma blogi on olemassa? Odotan jo innolla ohjeita ja vinkkejä. Ja jos saan vinkin antaan niin järjestäkää Roy:n kanssa Lightroon kurssi =D. Täällä olisi heti yksi ilmoittautuja mukaa. Rahaa vastaan tietenkin, jokaiselle oma kone mukaan, missä asennettu ohjelma (ei kai sitä muuten kuvakurssia tarvitsisikaan).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ole ihan vielä, viimeisiä koodauksia tehdään tässä parhaillaan ja ensi viikolla päästään toivottavasti julkaisemaan. :)

      Poista
  7. Mä en tiedä olenko outo, mutta mun mielestä sekä ennen että jälkeen versio näyttää molemmat oikeastaan yhtä hyviltä. Ennen-versiossa on musta vähän erilainen tunnelma kuin jälkimmäisessä. :) Mä olen vähän sellaisella vanhan kansan linjalla, että kuvasta olis kiva saada heti sellainen just eikä melkein, kuten ennen vanhaan oli pakko kun filmikameralla kuvattiin. Oikeasti hyvien kuvan ottamiseen tarvitaan tosissaan taitoa ja silmää ja ajatusta, joten mun mielestä ne on sitten niitä tosi pro tyyppejä jotka saa hyvät kuvat ilman kuvankäsittelyä. Mutta onneksi nuo apukeinot on keksitty mun(kin) kaltaisille tumpeloille. :D

    Sähän olet laittanut tuulemaan, toivon myös laukusta postausta. :) Toivotaan että saat kaikki kamat pian!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tajuan mitä tarkoitat!

      Mä ajattelin aiemmin samanlla tapaa kuin sä, mutta suhtaudun nyt vähän lievemmin. Kun se tieto kuitenkin ON jo siinä kuvassa, se vain kaivetaan esiin. Ja vaikka kuvia voi nykyään käsitellä, niin onhan silti paljon sellaisia asioita, joihin vaikuttaa se kuvaustaito. Valon suunta, rajaus, sommittelu jne. :)

      Joo, mä laitoin ihan ranttaliksi, tuli joku ihme hepuli. :D

      Poista
  8. Hienosti noi keskisävyt saadaan esille säätämällä.
    Mulla ei ole Lightroomia vaan Aperture, ja myönnän että harjoitella pitäisi sen käyttöä (ja paljon). Joten odottelen lisää vinkkejä RAW-kuvien säädöistä.
    Olen jo pitkään kuvannut RAW-tiedostoina, mutta laiskuuttani myös tallennan ne myös JPEG:nä. Ja edelleen laiskuudesta johtuen, enemmän tulee käytettyä JPEG-tiedostoja. Mutta välillä innostun leikkimää raakakuvillakin ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä tallennan myös molempina ja onneksi oon nyt tehnyt niin, että olen saanut edes jotain julkaistua sitä uutta konetta odotellessa!

      Poista

Kiitos päivän piristyksestä eli kommentista!