torstai 20. maaliskuuta 2014

What to wear to work?


Minulla on sellainen Workwear-kansio Pinterestissä. Olen keräillyt sinne työtyyli-ideoita ja suunnitellut mielessäni vaikka mitä kivoja asuja. Kaapissani on aineksia niihin (miinus kynähame) ja vaatteet ovat puhtaita, suurin osa silitettyjäkin. Olen asettanut iltaisin seuraavan päivän vaatteet valmiiksi odottamaan aamua, jotta välttyisin mitä "mä laitan päälle" -katastrofeilta. 

On vain yksi ongelma. Takatalvi. Kaikki asukokonaisuudet on suunniteltu sitä silmällä pitäen, että maa on lumeton, kuiva ja lämpötila on reilusti plussan puolella. Niinpä koko viikon asut ovat olleet jotenkin vähän plääh. 

Ja sitten vielä yksi juttu. Melkein joka aamu on käynyt niin, etten olekaan enää aamulla halunnut laittaa niitä illalla valitsemiani vaatteita. Käykö teille niin? 

Translation: The winter came back and I have no idea what to wear to work.

41 kommenttia:

  1. Joka aamu :) Siksi en edellisiltana edes yritä miettiä saati ottaa esille seuraavan päivän vaatteita... ja siksi jokaikinen aamu mulle tulee hirveä kiire. Ja yleensä päädyn siinä kiireessä vetäisemään päälleni jotain tuttua ja turvallista...

    Hei mutta huomenna on jo perjantai! Sullakin ensimmäinen normaali arkityöviikko takana!! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaha, just noin! :D

      Ja joo, tää tuntuu ihan kreisiltä. :)

      Poista
  2. No kun nyt ensin joku silittäisi mun vaatteet.. Se on aina sama juttu, mitä ihmettä laitan päälleni. Tarttis kyllä opetella toisenlaisen tyylin eli laittamaan ja silittämään ne vaatteet illalla valmiiksi (vaan tää on paljon mukavampaa tämä blogeissa surffailu) ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Silittäminen on kyllä universumin tyhmintä hommaa!

      Poista
  3. Mulle käy aina niin :) Siksi en ikinä laitakaan omia vaatteita valmiiksi, mietin vaan suurinpiirtein mitä voisin laittaa päälle ja yleensä päädyn johonkin variaatioon siitä. Toki meidän lauman aamuhärdellissä etukäteen laitetut vaatteet helpottaisi kovasti, mutta ei vaan onnistu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin aloin loppuviikosta laittaa muutaman vaihtoehdon. Mutta ei sekään mikään voittajaratkaisu ollut, ihan hirveäksi arpomiseksi se silti meni. :D

      Poista
  4. Hahaa, sama vastaus, kuin Marjalla yllä ;) Aina vasta aamulla häslään jotain päälle!

    VastaaPoista
  5. Riippuu siitä onko pelkkä toimistopäivä vai tärkeitä palavereja tai tapaamisia asiakkaiden kanssa. Hametta ja kivoja korkkareita käytin kun olin vakkariduunissa vain yhdellä toimistolla. Nyt toimin konsulttina ja liikun päivän aikana parissakin paikassa eri asiakkailla. Eli tummat pitkät housut ja siistit kengät sään mukaan. Jakku on päällä aina. Tosi maltilliset korut, nappikorvikset, kello, vihkisormukset. Ei hajuvettä. Meikkaan aina ja hiukset laitan tip-top.

    Aamuja helpottaa se, että on hyvä pesularutiini, eli aina housupuvut ja jakut käyttökunnossa. Silkkipaidat silitän parin viikon välein.

    Tulet huomaamaan, että suomalaisissa toimistoissa pukeudutaan mukavuus edellä, aika vaatimattomasti. Johtotasolla näkee sitten enemmän laatua ja panostusta. Liika naisellisuus ei ole hyvästä, vaikka se hieman tylsää onkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miten sä laitat hiukset? Auki vai kiinni? Ja millaisen meikin tykkäät tehdä? Uudet vinkit olisi kivoja. :)

      Tän kommenttiboksin perusteella mun pitää siis hankkia silkkipaitoja. Niitä mulla ei itse asiassa taida olla kuin yksi tai nolla, joten siinäpä mulle kauppalistaa.

      Koetko, että naisellisuus jotenkin haittaa uskottavuutta vai miksi se ei ole hyväksi?

      Poista
    2. Mulla on melkein yhtä pitkät hiukset kuin sinulla. Laitan lämpörullat aamulla, niillä saa klassisen business-lookin. Etuhiukset saatan kiinnittää jollakin tyylikkäällä pinnillä tai soljella, sen verran tyttömäisyyttä sallittakoon.

      Koska hiukset ovat niin pitkät ja paksut, mielelläni pitäisin niitä puolittain kiinni tai korkealla ponnarilla. Koska ikää on jo 42-vuotta, niin voisi tulla liian tyttömäinen vaikutelma. Toimistopäivinä hiukset ovat kiinni.

      Silkkipaidat ovat jokanaisen työpukeutumisen pelastus. Materiaali on tyylikäs ja tosi mukava (viileä tai lämmin tilanteen mukaan). Niitä saa myös nuorekkaampina malleina. Puuvillapaitis voi myös toimia, mutta silloin sen pitää olla tosi laadukas ja hyvin silitetty. Muutoin tulee ilman muuta liian casual-vaikutelma.

      Nykyisin farkkumuoti on taas tosi tiukkaa. Te nuoret naiset, miettikää kriittisesti ovatko ihan kireät farkut sopiva työasu. Riippuu paljon työyhteisöstä, media- ja mainosalalla sallitaan enemmän ja joku aivan back-office homma voi myös sallia trendikkäämmän pukeutumisen. Antaisin neuvon kolmekymppisille naisille, että pukeutukaa sen työn mukaan jonka haluatte, älkää sen työn mukaan jossa olette.

      Tosinaisellinen pukeutuminen… Vaikea aihe. Olen itse naisellinen tyyliltäni, mutta parhaiten minua KUUNNELLAAN ja uskotaan jos olen neutrinut itseäni työpukeutumisella. Jos tiedän että menen tutulle asiakkaalle, jossa paikalla on vain naisia, niin saatan laittaa isommat korvikset ja jopa neuletakin. Miesten kanssa pitää pitää naisellisuus enemmän piilossa, koska kaikkeahan naisellisuuttaan ei kuitenkaan voi piilottaa :)

      Poista
  6. Jos on tosi aikainen heratys ja joku tarkea kokous paivalla, saatan valita vaatteet etukateen, mutta yleensa en tee sita juuri siita syysta etta tiedan vasta aamulla milta paiva tuntuu ja mitka vaatteet siis tuntuvat parhailta.. onko housu vai hame paiva... jakku vai neule... varia vai ei... Minulla on muutamia luottoasuja joihin palaan jos mikaan muu ei toimi, mutta yleensa tykkaan etta vaihtelu virkistaa ja koitan kayttaa mahdollisimman useita vaatteita kaapistani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin olen päättänyt yrittää just tota vaihtelua, saa pas nähdä miten se onnistuu. Tavallaan mun on pakko päättää jo illalla vaatteet, etten herätä sitten miestä vaatekaapilla hengaillessani. Hankalaa!

      Poista
  7. Todellakin käy! Ja jos ne illalla valitut laittaa siitä huolimatta päälle, tuloksena on väärät vaatteet -päivä, ja se ei todellakaan naurata.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä inhoan väärät vaatteet -päivää! Mulla oli kaksi tällä viikolla.

      Poista
  8. Nyt päästiin asiaan! Tätä odotinkin jo :)

    Mulla ei ole enää lasten myötä aamuisin sitä "luksusta", että voisin muuttaa mieleni asun suhteen. Laitan sen illalla koruja myöten valmiiksi ja niillä mennään. Yleensä mulle tulee se hesitation jo illalla, jos tulee, ja silloin sovitan asun ja muutan jos pitää.

    Mäkin liputan noita luottoasuja, jotka voi sit aina vaihtaa päälle kiireessä. Mun luottoasu on harmaa cashemere-neule ja pitsinen musta kynähame kiiltonahkapumpseilla. Sitten jakkupuvut silkkipaidoilla pelastaa aina, jos epäröi. Mä tosin olen hyvin formaalissa paikassa töissä eli muualla on varmasti rennompaa.

    Olen samaa mieltä anonyymin kanssa, että ihmiset pukeutuu toimistoissa ihan käsittämättömän rentoihin vaatteisiin, nimenomaan mukavuus edellä. Oma lukunsa on toki nämä "rumat ne vaatteilla koreilee"-porukat, joiden mielestä on turhaa nähdä vaivaa mihinkään ulkoiseen.

    Tsemppiä takatalviasuihin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaha, tätä tosiaankin tullaan ihan varmasti näkemään täällä tulevaisuudessa. Että jos Nykki vähenee, niin asujutu vastaavasti varmaan lisääntyy.

      Multa muuten löytyy kaapista ainekset sun luottoasuun, pitääpäs laittaa mieleen. :) Kuulostaa nimittäin tosi kivalta. Ja silkkipaitoja pitää ehdottomasti hankkia muidenkin vinkkien perusteella.

      Kiitti! :)

      Poista
  9. Jee, työvaatepostauksia tulossa! Tulee tarpeeseen, kun pitää taas kaivella esiin toimistokelpoinen look mammaloman verkkarihengailujen tilalle.
    Mutta siis joo, kuten kaikki edellä; jos on tärkeämpää settiä / liian aikainen herätys tiedossa, tsekkaan vaatteet illalla, perustoimistopäivään yleensä aamun fiiliksen (ja sään) mukaan. Saatan kyllä illalla miettiä vähän, mitä aamulla laitan, mutta eihän se sit aina aamulla enää inspaa =)

    Vuosien varrella olen kantapään kautta oppinut, että koskaan ei tiedä, mitä päivän mittaan tulee eteen, joten liian casualeissa en enää lähde töihin, vaikka meidän toimistolla kyllä hyvin voisi esiintyä sellaisissakin. Perusperiaatteena mulla siis casuaalimmassakin asussa on, että se päällä kehtaa lähteä ex-tempore asiakaskäynnille. Ja siihen liittyen, jos mahdollista niin officessa kannattaa pitää varasukkikset ja joku perusbleiseri, joilla voi pelastaa hätätilanteen =) Niin ja tietty parit kengät! Viime talvena silloinen pomoni katsoi mun kenkäkokoelmaa ja kysyi, että onko sulla kotona yhtään kenkiä... totesin, että en ymmärrä kysymystä =D (Pidän talvella useammat kengät töissä. Näin töihin mennessä voi valita kengät sään mukaan ja lapset voi hakea päikkäristä vaikka kumppareissa, eikä tartte kantaa kenkiä erikseen mukana. Miespomolle tämä oli ilmeisesti vähän kaukainen konsepti =D)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miten sitä voikin mieli muuttua yön aikana noin?!

      Toi on muuten hyvä ohjenuora, että pukeutuu niin, että yllätyksetkin on ok. Tähän vaihtokenkäasiaan mun pitää selvästi perehtyä paremmin. Mutta mitä jos haluaa vaikka viikonloppuna jalkaan just ne kengät, mitkä on duunissa?

      Poista
    2. No toi on just se ongelma, etät kengät on helposti väärässä paikassa. Mä olen ratkaisst dilemmaa niin, että, kröhöm, on kyllä kenkiä kotonakin... ;-) Ja toisekseen, talvella on huomattavasti harvemmin tilanteita, että tarvitsee yllättäen korkkareita viikonloppuna. Ainakin näin pienten lasten kanssa kyllä yleensä tietää perjantaina, jos on lauantaina menossa jonnekin, jossa vaaditaan pikkukenkiä :) Joku muu tuossa kommentoi, että mustat peruskorkkarit on ainakin näppärät pitää toimistolla, niitä nyt sit on yleensä kotonakin jonkunlaiset.

      Niin ja hei onnittelut ekasta nine-to-five-viikosta! :)

      Poista
  10. Mä olen tässä vuosien varrella opetellut siihen, että edellisenä iltana laitan vaatteet valmiiksi. Tosin, mulla on aina kaikki valmiiksi silitettyjä, koska jos aamulla pitäis alkaa silittämääm, nin sitten tuleeaikamoinen kiire. Tosi aika usein aamulla se illalla valmiiksi valittu vaate vaihtuukin ainakin joltain osilta toiseen ja siksipä niitä asukokonaisuuksia voin koostaa illalla kaksin kappalein melko useinkin. Mutta noin pääsääntöisesti yritän katsastaa kaiken valmiiksi, koruja myöten.
    Ja teen toimistotyötä, businessvaatetus, mikä ei ole kovin rento ;) (siis eifarkkuja, vaan hame, suorat housut-linjaa).
    Töissä mulla on valmiina joko korkat tai matalat mustat perusavokkaat, ne olen todennut kätevimmiksi ja sopii asuun kuin asuun.

    Mutta tosiaan, itse kannatan sitä illalla valmiiksi-toimintatapaa. Muuten tulee aina melkein pukeuduttua siihen tuttuun ja turvalliseen, eikä tule kokeiltua erilaista kokonaisuutta juuri koskaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mä en ikinä silittäisi aamulla! Pitää alkaa ottaa sellainen su-illan rutistus siihen asiaan, niin on sitten kaikki valmiina. :)

      Kivaa, kun tästä aiheesta tulikin näin paljon keskustelua, selvästi muutkin pyörittelee näitä samoja juttuja.

      Poista
  11. Kiitos työvaatepostauksesta, mielellään lisää tällaista! Minäkin olen pohtinut paljon tätä työvaateasiaa. Olen ensimmäisessä oikeassa työpaikassani valmistumisen jälkeen ja olen osastoni nuorin työntekijä. Miten näyttää asialliselta ja asiantuntevalta olematta kuitenkaan tätimäinen? Tähän ikuisuuskysymykseen etsin edelleen vastausta.

    En oikein ymmärrä takatalvi-ongelmaa. Pinterest-kansiosi asut käyvät melkein kaikki myös loskakelillä, kun ne yhdistää työmatkan ajaksi city-kumppareihin. Tänäänkin tulin töihin kumppareissa ja huoneeseeni tultuani vaihdoin jalkaan keveät ballerinat. Voilá! :)

    Työpukeutumiseni myös vaihtelee vuodenajasta riippuen. Talven aikana olen käyttänyt paljon neuleita, bleisereitä ja muhkeita huiveja. Kerrospukeutuminen sopii hyvin viileään toimistoon. Kesällä taas käytän ohuempia materiaaleja, kuten silkki- ja silkkisekoitepaitoja ja keveämpiä huiveja.

    Työpukeutumiseni murheenkryyni on housut. Mitä mieltä sinä Norppa ja te muut olette, sopivatko tiukat housut toimistopukeutumiseen? Välillä epäröin, vaikka yhdistänkin tiukat mutta perusasialliset housuni aina löysempään yläosaan. Housuangstin iskiessä kierrän ongelman pukeutumalla polvimittaiseen mekkon. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan varmasti tätä tulee lisää! Ja mä ymmärrän ton pohdinnan, vaikka kaipa mä taidan kohta kolkutella jo keski-ikää (apua) ennemmin kuin nuoruutta... :D Mulla on ollut aina suht teini tyyli, siitä pitäisi varmaan opetella eroon jossain vaiheessa ennen kuin se alkaa näyttää surkuhupaisalta, mutta en haluaisi olla tätimäinenkään. Mä olen just siinä vaiheessa, että jossain kauluspaidassa ja palmikkoneuleessa ja helmissä mä en näytä enää raikkkalta parikymppiseltä preppy-opiskelijalta vaan alan kallistua just siihen tätisuuntaan.

      Kas kun mulla ei oo city-kumppareita. ;) Enkä osta enää tässä vaiheessa, koska oon päättänyt, että kevät. Totesin myös, että mun talvikengät on kaikki tosi arkisia ja ehkä jo vähän rupashtaneita töihin ja talvitakit ihan vääränlaisia.

      Housuangsti, fiilaan! Ehkä perehdytään tähän kevään aikana.

      Poista
    2. Sinulla on ihana tyyli, ei ollenkaan teinimäinen vaan nuorekas ja raikas. Olisi teiniä jos pukeutuisit neonväreihin, napapaitoihin ja kaksi numeroa liian pieniin housuihin.

      Housuangstista vielä - en osaa hahmottaa milloin paidan helma tulee tunkea housujen sisään ja milloin helma saa heilua vapaasti. Tässä asiassa on selkeästi eri koulukuntia. Joidenkin muotibloggaajien valokuvissa suosima tyyli jossa osa helmasta on tungettu housuihin ja osa lepattaa vapaana ei ainakaan ole toimiva vaihtoehto tosielämässä. ;)

      Poista
    3. Kiitti! :)

      Joo, half tuck on tähän mennessä ollut munkin suosikki, mutta ei ehkä duuniin ihan sopiva. No, aika näyttää...

      Poista
  12. Minäkin valitsen edellisenä iltana aina työpäivän vaatteet valmiiksi. Harvoin iskee sellainen olo aamulla, että ei tämä nyt käykään ja ne kerrat ovat harventuneet mitä pidempään olen tätä tapaa jatkanut (välillä iltaisin myös kuluu aika kauan siihen vaatteiden miettimiseen eli saattaa johtua siitäkin :D). Jos kuitenkin iskee aamulla paniikki niin luottovaatteet pelastavat aina: kasmirneuleet ja silkkipaidat pelastavat päivän kuin päivän!

    Tämä kylmä sää ei kyllä ispiroi pukeutumista enää yhtään, kun pääsi jo vähän maistamaan keväisempää säätä. Tsemppiä siis kylmiin aamuihin ja täälläkin odotellaan innolla työasukuvia ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei, eli panikointi illalla, got it! :D

      No ei tosiaankaan inspiroi! Työasukuvia tulossa, lupaan. Taidan viritellä jalustan ja kameran viikoiksi valmiiksi, että voi vaan räps räps ennen kuin säntää ovesta ulos.

      Poista
  13. Olen asiantuntijaorganisaatiossa töissä ja meillä pukeutuminen on hyvin tarkkaa, koska myydään tavallaan myös mielikuvaa. Aamut ovat melkoisen kiireisiä, kun on aikainen herätys ja lapsen aamurutiinitkin hoidettava omien ohella, joten mietin aina vaatteet valmiiksi. Minulla on ylellisyytenä iso, vain omassa käytössäni oleva vaatehuone, joten vaatteet ovat siellä rekeillä silitettyinä - muutama vuosi sitten päätin, että silitän kaiken heti pesun jälkeen, ja ihme kyllä se toimii! Ei enää silitysmörköä eikä pyykkivuoria olkkarin sohvalla. Olen jopa alkanut tykätä silittämisestä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho, miten silittämisestä voi tykätä?! :D Mutta toi sun systeemi kuulostaa kyllä tosi hyvältä ja toimivalta. Minkälaisia pukeutumisohjeita teillä on?

      Poista
    2. Meillä määräys on, että pitää olla siisti, "bisneshenkinen" toimistoasu. Farkut voi laittaa perjantaisin, jos tietää, ettei tapaa asiakkaita, mutta niiden pitää olla siistit ja mielellään tummat. Sisäkengät pitää olla myös. Tosin tietysti on niin, kuten kai aina joka työpaikassa, että osa kollegoista on vaatteistaan todella tarkkoja ja osa vähemmän tarkkoja... Mutta itselleni on tullut sellainen fiilis, että haluan panostaa. Ja kieltämättä on mukava fiilis, kun tietää, että on ns. varustautunut, vaikka tulisikin yllätyspalaveri tms. kesken päivän. Ei ainakaan tunne olevansa out of place.

      Poista
  14. Ensinnä, oikein paljon onnea ja menestystä uuteen työhön! Toivottavasti työsi vastaa odotuksiasi ja suorastaan ylittää ne! Eikö ole hienoa kuinka asiat vain loksahtavat paikoilleen ja kaikki järjestyy aikanaan, toteaa positiivinen ruudun tältä puolen. :)
    Tervetuloa meidän muiden ei-virkapukuisten sankkaan joukkoon! Olet varmasti jo huomannut ekan viikon jälkeen kuinka helppo virkapuku oikeastaan on. Itsekin olen toimistotyössä ja pukeutuminen meillä on casuaalin virallista, esim tummat farkut ja saappaat ovat ok, jos yläosassa on näpsäkkä jakku.
    Mutta tuo dilemma "mitä laittaisin päälle"!! Olen aikoinani yrittänyt laittaa vaatteet valmiiksi illalla mutta jos olen esim. mystisesti turvonnut yön aikana niin asu ei näytäkään enää aamulla edellisiltaiselta visioltani. Voiko nainen oikeasti lihoa yön aikana 5 kg?! Anyone?
    Olen siis luopunut tuosta ja aamulla meikatessani ja tukkaa laittaessani päätän mitä puen ylleni, joskus osuu heti ekalla, välillä menee kaikki uusiksi. Haaveilen koordinoidusta asukokoelmasta jossa kaikki sopii kaikkeen, mutta toistaiseksi se on toteutunut vain ajatuksen tasolla. Ei ole helppoa olla tyttö, eikä edustava, kivasti pukeutunut, vakavasti otettava asiantuntijatyttö etenkään. Onnea vaatevalintoihin ja parempaa onnea jatkossa kynähameen kanssa kulkemiseen :))))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Tikru! :) Kyllä se tosiaankin on tähän mennessä vastannut ja olen tosi innoissani.

      Ja joo, virkapuvun helppouden olen kyllä aina tiedostanut ja osasin jollain lailla varautuakin tähän vaatevaiheiluun. Luulin olevani niin näppärä tuolla iltavalmistautumisella, mutta eihän se mennytkään yhtään niin. :D

      Ja kyllä, nainen voi todellakin lihoa yön aikana 5 kiloa!

      Pitäisi olla sellainen tietskariohjelma ja vaatekaappi kuin Cluelessissa. :D Ja mä taidan nyt passata noi kynähameet, ei ne sovi mun reippaaseen kävelytyyliin. Sipsuttelijaa musta ei nimittäin oikein saa. :D

      Poista
    2. Suosittelen Closet+ appsia tai jotain muuta vastaavaa sovellusta http://www.huffingtonpost.com/2013/10/15/best-fashion-app-sites_n_4053617.html Hankin Closetin valtaisan huivikokoelmani luetteloimiseen, mutta pikkuhiljaa olen kuvannut kaikki vaatteni ja kenkäni. Sen ansiosta muistaa mitä omistaa eikä tule ostettua tuplia tai triploja samoista vaatteista. Erityisen hyvä matkavaatetuksen suunnitteluun ja olenpa random-toiminnolla saanut muutaman toimivan yhdistelmän, joita en olisi itse tullut ajatelleeksi.

      Poista
  15. Käy just noin! Minäkin yritän miettiä seuraavan päivän asun illalla, mutta hyvin usein aamulla onkin ihan eri fiilis. Ja sitten ei olekaan sitä lempipaitaa puhtaana tms.

    Pukeutumisen riippuu paljolti päivän ohjelmasta, jos on perustoimisto päivä, voin hyvin mennä siisteissä farkuissa ja vaikka converseissa. Palaveripäivinä pitää sitten kaivaa housupuvut, hameet ja mekot esiin. Mitä vanhemmaksi olen ehtinyt, sitä enemmän kartan housupukuja, niissä tulee niin virkapukuolo. Mutta toisaalta se on niin helppo, kun tarvitsee miettiä vain paita alle. Omistan muutaman sisäkäyttöön soveltuvan nahkatakin ja niitä yhdistän usein suorien housujen kanssa, koska se on paljon enemmän omaa tyyliäni kuin koko puku saamaa sarjaa.

    Nämä säävaihtelut eivät kyllä tosiaankaan helpota asujen valintaa. Varsinkin kenkien valinta on täysin riippuvainen siitä menenkö töihin kävellen, bussilla vai autolla. Inhoan sisäkenkien edestakaisin raahaamista, mikä on johtanut siihen, että töissä on (liian) monta kenkäparia. Ja töissä ne ovat tietenkin silloinkin, kun pitäisi kotona pakata matkalaukku seuraavan päivän työmatkalle. Myös takkeja tarvitsee useita, sellaisen jonka alle mahtuu bleiserit ja nahkatakit toppauksineen, hameen kanssa käytettävä, sään kestävä, hupullinen koska pipoa tai muuta hattua ei voi aina laittaa jne jne. Usein ajattelen, että olisinpa valinnut ammatin, jossa on pakollinen työasu, niin ei olisi tätä joka aamuista pukeutumishaastetta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkän en erityisesti fanita ajatusta jakkupuvusta, kun yhdenlainen jakkupuku se virkapukukin on. Jos pitää olla oikein skarppina, niin mieluummin sitten pukeutuisin mekkoihin tjsp.

      Mä meen julkisilla töihin ja siinä on pieni matka kävelyä, joten se on pakko huomioida. Yhtenä päivänä raahasin nyt vaihtokengät, mutta suurimmaksi ongelmaksi on nyt tosiaan tainnut muodostua se takki!

      Poista
  16. Mekot ovat minulla työpukeutumisen kulmakivi. Niitä saa helposti asustettua ylös tai alas ja ne kestävät hyvin istumista. Mulla on myös työhuoneen nurkassa vino pino vaihtokenkiä eli toimistopäivinä valkkaan sieltä sopivat balleriinat asuun, mutta kieltämättä näissä loskakeleissä on vaikeampaa niinä päivinä kun pitää olla enemmän liikenteessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä luulen, että tähän mekkopuoleen pitää kanssa satsata enemmän. Nythän mun mekot on aika rentoja, pitänee ostaa pari siistimpää. Toivottavasti tää kenkäasia on sellainen, että nyt tarvitsee miettiä sitä seuraavan kerran ensi syksynä...

      Poista
  17. Lämpimät onnittelut uudestä työstä!!!!
    Mä yritän miettiä seuraavan päivänvaatteet illalla valmiiksi, mutta useinkaan aamulla ne ei enää tunnu hyviltä just siihen päivään, ja kuten yllä jo olikin mainintaa tosta väärät vaatteet-tunteesta, niin se on kamalaa! Hoidan tuon silittämisen aina kerralla, eli silitän omat ja miehen (!) paidat urakalla, miehellä onneks on runsaasti kauluspaitoja koska silistysinto iskee harvoin :)
    Mun työssä siistit farkut on ok, mutta ton kenkäasian olen ratkaissut niin, että mulla on useammat kivat kengt töissä, ja ne on vaan siellä. En kestä mitään terveyskenkiä, eli olen hankkinut muutatamat kunnon korkkarit ja balleriinat toimistolle. Vaikka olis farkut jalassa, niin kivoilla korkkareilla tulee heti näpsäkämpi olo, ja kun olen melko lyhyt, tuo se ryhtiäkin.
    Kunhan sun arki asettuu, olisi kiva kuulla tunnelmia ma-pe/9-17 työn tunnelmista verrattuna aikaisempaan, kun sulla oli mm arkivapaita. Eli tuntuuko esim että aikaa on viikolla vähemmän hoitaa asioita yms? Ja asukuvia odottelen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :)

      Mun pitää kanssa ottaa vaikka sunnuntai-iltaisin joku silitysrumba ja keksiä siihen kylkeen jotain, jolla opin tykkäämään touhusta.

      Vähän kirjoittelinkin jo tunnelmia viikkokatsaukseen, mutta just tollainen postaus mulla pyörii päässä kyllä, mutta se vaatii ehkä vähän aikaa kypsyäkseen. Tosin yks jutut oli jo hetki hankala, kun varasin aikaa kampaajalleni. Hän ei yleensä tee iltoja eikä viikonloppuja, joten meinasin olla heti ihan pulassa. :D

      Asukuvia lupaan kyllä, pitää viritellä sunnuntai-iltana kamera jalustoineen valmiiksi uutta viikkoa varten, jotta voi siitä sitten vain nopeasti räpsäistä mennessään.

      Poista
  18. Täällä myös yksi toimiston tyttö :) Meillä onneksi (tai no miten sen nyt kukakin ottaa) saa pukeutua aika rennostikin, kukin oman mielensä mukaan. Minuakin vaivasi usein ongelmat ns. työmatkavaatteiden kanssa, koska tykkään käyttää toimistolla suoria housuja, mutta talvella ne ovat kylmät (sukkikset on ehdoton ei!) ja kengissäkin pitää olla korkoa, jotta lahkeet eivät rispaannu. Pari vuotta sitten keksin, että pidän suorat housut ja pikkukengät toimistolla ja käytän työmatkalla rentoja farkkuja ja matalia kenkiä, jotka sitten vaihdan aamulla toimistovermeisiin. Tämä toimii erinomaisesti :) Toki useimpien vaatteiden pitää sopia yhteen, jotta palapeliä on helppo pyörittää, mutta toimistohousuni ovat kaikki tummia, joten niihin on kotona helppo miettiä sopivat yläosat.

    -akay

    VastaaPoista

Kiitos päivän piristyksestä eli kommentista!