keskiviikko 7. toukokuuta 2014

Lempivaatteista


Sivusin tuossa taannoin ohimennen aihetta vaatekaapin koko. En niinkään tarkoita sitä, että säilytystilaa pitäisi saada lisää vaan sitä, että turhaa siellä on hillota niitä ihan kivoja vaatteita tilaa viemässä. Niitä, joihin pukeutuu velvollisuudentunteesta pari kertaa vuodessa, mutta oikeasti laittaisi mieluummin päälle niitä lemppareita. 

Olen aika vaihtelunhaluinen, enkä monestikaan halua pukea samoja vaatteita päälleni peräkkäisinä päivinä. Mieluiten asun kaikki osat poikkeaisivat edellispäivän valinnoista. Tämä johtaa usein hiustenrepimishetkiin seuraavan päivän vaatteita valitessa. Ja sitten ne velvollisuusvaatteet pakkaa sekoittamassa aiheuttavat vielä väärien vaatteiden päiviä, jolloin on koko ajan ihan tyytymätön päälle puettuun. Vaihtoehtoja pitää siis vähentää ja jättää kaappiin vain ne ihanimmat vaatteet. 



Mutta mikä on oikea määrä? Kuinka paljon vaatteita on tarpeeksi ja mitä tämän valikoiman tulisi sisältää? Entä pitäisikö jotain hankkia lisää? Syksyllä ainakin aion ostaa jotkut tosi laadukkaat suorat housut. Pitäisikö eritellä suosiolla vapaa-ajan vaatteet ja työvaatteet erikseen vai pitäisikö yrittää löytää etupäässä sellaisia vaatekappaleita, jotka sopisivat molempiin? Onko ihan ok pukeutua aina aika samankaltaisiin vaatteisiin ja ostaa hyvin toisiaan mukailevia juttuja? 



Seuraavaksi itselläni on vuorossa se armoton raakkaamis- ja heivaamisosuus. Palaan tähän aiheeseen, kunhan se on tehty. Kuvituksena on tällä kertaa tämän kevään lempivaatteita, niitä, joista en ainakaan hankkiudu eroon. Ajattelin, että on ehkä helpompaa aloittaa tällaisella poissulkevalla menetelmällä. 

Translation: Just a few of my favorite pieces of clothing. 

24 kommenttia:

  1. Hmmm, noin hauskat vaatteet sopivat Laivakoirallekin, älä ainakaan niistä luovu! Rikkinäiset farkut keksittiin tosin jo 80-luvulla, niin käytettyä nuoruuden kapinaa.... jätä ne :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä siis postasin nimenomaan kuvia vaatteista, joista EN aio luopua. :) Joten sorry, riekalefarkut jäävät myös. Onneksi mä olen 80-luvun lapsi, niin voin ajatella niitä nostalgialla. Mitään kapinahenkeä mussa ei ole koskaan kauheasti ollut.

      Poista
  2. Tätä samaa pohdintaa olen harjoittanut itsekin. Mieli halajaa uusia vaatteita, mutta samaan aikaan ahdistun, jos vaatekaapissa on liikaa kaikkea. Elämän suuria ongelmia. ;)
    Miia

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No just näin! :D First world problems.

      Poista
    2. Minulla työ edellyttää ns. virallista toimistopukeutumista, joten se rajaa vaatteet aika jyrkästi kahteen leiriin. En sienestä jakkupuvussa enkä mene farkuissa töihin :-). Tein ehkä kymmenisen vuotta sitten päätöksen, etten halua nurkkiin enää mitään turhaa, on se sitten kamala lahjaksi saatu maljakko tai jokin "ihan kiva mutta ei kuitenkaan" -vaate. Ja hyvin on toiminut. Vaatehuoneeni (ihan kokonaan minun, jee!) on ahdas pieni kapea loukko, jossa on vierekkäin kaksi vaaterekkiä. Olen järjestänyt toiselle talvi- ja syksyvaatteet ja toiselle kevät- ja kesävaatteet. Kaikki on helposti esillä, rekkejä voi siirrellä vuodenajan mukaan ja koska värimaailma on aika samankaltainen (mustaa, harmaata, sinistä, viininpunaista ja hitunen vihreää sekä petrolinsinistä), vaatteita on helppo yhdistellä. Toimii! Tosin talvikenkiä pois pakatessani totesin, että nyt pitää investoida kenkäkaappiin: parit lempiballerinat on kävelty puhki eivätkä rakkaimmat talvisaappaatkaan enää pääse yhdeksättä talveaan kokemaan... Muutamia vaatteita, kuten laadukkaita kashmirneuleita, olen ostanut ajatellen, että tämä on oikealla hoidolla ikuinen vaate, ja jos klassinen musta on kolahtanut teini-iästä lähtien, tuskin se tyyli tästä yhtäkkiä lähtee enää muuttumaan. Mielenkiinnolla odotan vaatekaappipostauksiasi!

      Poista
    3. Uuh, kuulostaa ihanan järjestelmälliseltä! Ja ikioma vaatehuone, wau!

      Poista
    4. Tuo vaatehuone kyllä kuulostaa paljon hienommalta kuin on :-D. Epäkäytännöllinen ja kapea se on, mutta tänään oli lehdessä kivoja vaatehuone- ym. juttuja ja aloin miettiä, että loukosta voisi pikku remontilla saada oikein kivan... Täytyy haudutella asiaa. Sitä joskus aina miettii, että nikkaroiva isäntä taloon voisi olla aika kova juttu!

      Poista
  3. Mä olen tehnyt niin, että 80% vaatteista on eri variaatoilla duunikelpoisia ja loppu on jotain muuta. Toimii minulla, mutta tyyli ei silloin ole koskaan mikään uber-rento, paitsi kotona toki :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on varmaan aika hyvä suhde, voisi toimia mullakin ja jäisi juuri sopiva kolo niille reikäisille farkuille ja verkkareille. :D

      Poista
  4. Olen muutaman kerran ryhtynyt samaan projektiin. Ajatus houkuttaa minua tavattomasti! Ongelmaksi olen kokenut esim. juhlavaatteiden karsimisen. Omistan muutamia (noin 5) laadukkaampia mustia juhlavaatteita, jotka ovat keskenään hyvinkin erilaisia siis eri tilaisuuksiin sopivia. Todellisuudessa käytän niitä äärimmäisen harvoin. Haluaisin kuitenkin säilyttää ne, sillä sen kerran kuin joutuu hautajaisiin tai pääsee valmistumisjuhliin, tulee lähteneeksi pikkujoulujuhliin bilettämään tms. olisi kiva olla tilaisuuteen jotakin normaalista poikkeavaa. Toiseksi ongelmaksi on muodostunut kevät ja syksy. Tuntuu, että silloin käytän yksinään takkeja jo niin monia yhtäaikaa, käyttöön kaivetaan purjehdustakit, rannassa hengailutakit, nahkatakit lämpöisiä säitä varten, villakangastakki on esillä kylmiä päiviä varten on poplaria ja vaikka mitä. Sitten kaapit tursuaa vaatteita, huoh. Todellisuudessa kai minulle riittäisi uniformu, yöpaita ja sporttivaatteet. Viimeksi projektini johti siihen, että karsin joukon pölyttyneitä vaatteita kaapistani kirpparille ja hankin Gantin pyjaman, koska totesin, että vaatteisiin, joita käytän eniten kannattaa panostaa. Jään mielenkiinnolla odottamaan miten ratkaiset omalta osaltasi pulman. Ihanaa päivää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No samahan mulla oli aiemmin, että kun käytti virkapukua, niin muuten tarvitsi suurin piirtein rentoja vapaa-ajan vaatteita, sporttikamoja ja ne satunnaiset juhlavaatteet. Siksi mulla onkin ollut nyt iso kasa hankintoja, kun olen yrittänyt muokata vaatekaappiani duunivaatesuuntaan ja matkalle on osunut vähän hutejakin.

      Ihana ajatus tuo Gantin pyjama! :)

      Poista
  5. Odotan mielenkiinnolla vaatekaappiprojektisi lopputulosta. Yritän itse tehdä samanlaista ja olen päätymässä preppy-tyyliseen vaatekaappiin. Mutta kuten NJ totesi, aina voi tarvita jotain spessumpaa. Mutta onneksi on vanhempien lisätila :) Oon harkinnut myös vaatelainaamoa, mutta maksaa aika lailla.

    Sitten vielä asiasta toiseen. "Kun kehoitan olemaan laihduttamatta, en tietenkään tarkoita, että syö aina tosi paljon kaikkea epäterveellistä, äläkä vaan harrasta liikuntaa. Päin vastoin, terveellisesti syömällä ja liikkumalla ainakin itselläni pysyvät palikat kasassa ja fiilis hyvänä. Minulla on energiaa ja psyykkistä reserviä kohdata tylsiäkin juttuja. Minulla on hyvä kunto ja tykkään olostani ja kropastani. Ne painohommelit tulevat sitten siinä sivussa, sivutuotteena. Totta kai minulle on tärkeää olla normaalipainoinen, mutta ykkössyy on kyllä terveys ja hyvinvointi. Kenenkään elämän ei pitäisi pyöriä jonkun painolukeman ympärillä. Siitä nimittäin ei tule hyvä olo. Koettu on. " Edellinen sitaatti oli pakko poimia, koska kuvastaa mielestäni tervettä suhtautumista liikuntaan ja järkevää suhtautumista ruokailuun. Elämänhallintaakin. Hyvää loppuviikkoa! You go girl!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hauskaa, että nostit tähän nimenomaan tuon painolukemakohdan. Nimittäin oikein hätkähdin tänä aamuna, kun menin huvikseni vaa'alle ekaa kertaa varmaan kolmeen vuoteen. Numero oli jotenkin kuitenkin isompi kuin olin odottanut (mulla ei ollut hajuakaan, paljonko painan). Yllätyin omasta pettyneestä reaktiostani, että enkö minä juuri kehunut olevani niin tyytyväinen vartalooni. Peiliin katsomalla olen tyytyväinen ja vaatteet ovat hyvänkokoisia. Mitä hiton väliä jollain NUMEROLLA on? No, näköjään on, joten päätin vastakin pysytellä poissa vaa'alta.

      Poista
  6. Tässäpä on muuten haaste, johon aion ryhtyä heti kesäloman alussa reilun kolmen viikon päästä. Voi kumpa voisikin kaapista nostaa mitä vaan aamuisin hyvillä mielin ja pukea päälle! Varsinkin kun tasan tarkkaan tiedän jo tässä vaiheessa, mitä vaatteita sieltä kerta toisensa jälkeen käytän. Taidanpa ottaa myös loman alun lukemiseksi Hyvän mielen vaatekaappi -kirjan.

    Työvaatetukseni on niin rentoa loppujen lopuksi, että en haluaisi ajatella ostavani erikseen työ- ja "viikonloppuvaatteita"! Kivoja voin käyttää toivottavasti kummassakin.

    Ja pah ensimmäiselle kommentoijalle, rikkinäisistä farkuista en luovu (ehkä koskaan)! Ja kapinallista minusta ei saa tekemälläkään :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Na aijaa! Mä niin toivon juuri tuollaista helppoutta vaatekaapin kanssa ja aion siksi olla tosi armoton.

      Mulla on kanssa aika vapaamuotoista työpukeutuminen, mutta verkkarit, rikkinäiset farkut ja lyhyimmät hameet jätän duunista pois. Muuten voin varmaan mennä aika lailla samilla vapaa-ajalla ja töissä. Tosin olen sitä mieltä, että duunivaatteista kotivaatteisiin vaihtaminen on sellainen hyvä siirtymärituaali, mikä tasa puolustaisi edes vähän eri valikoimia. Mulla ehkä sitten just verkkarit, jotka vaihdan aina saman tien päälle himaan tullessa, ajaa sitten tuon asian.

      Poista
  7. Mulla on menossa ostolakko juuri sen takia, että tuli viime syksynä ihan hirveä ähky vaatteiden suhteen. Vaatekaapit tursuaa ja pursuaa, eikä millään ehdi käyttää kaikkea (koska töissä on uniformu ja koko talvikauden käytän tyyliin bikineitä).
    No, neljä kuukautta meni ihan hyvin, ja nyt on ihan hirveät vieroitusoireet. Just nyt olis vaikka mitä ihanaa ostettavaa, ja tää ostolakko kestää VUODEN, vielä siis 8 kuukautta!!!!
    Eli olisi ollut järkevää karsia kaikki "ehkä ihan jees" vaatteet, ja säilyttää "rakastan" vaatteet. Ja sitten vain ostaa järkevästi niitä "rakastan" vaatteita.
    Nyt mennään syvässä suossa vielä 8 kuukautta, yksi takaportti on se, että mieheni saa ostaa minulle hyvää perustelua vastaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No just toi, ettei kaikkia niitä kuitenkaan ehdi käyttää!

      Mutta hyvinhän sä oet jo vetänyt, 4 kuukautta jo. Hyvä sinä! Ja onneksi sulla on toi takaportti. :)

      Poista
  8. Ehdotuksesi työ- ja vapaa-ajan vaatteista kuulostaa enemmän kuin järkevälle ja mitä useamman minuutin sen miettimiselle uhraan, sen järkevämmältä se tuntuu. Koska ns duunivaatteita ei todellakaan tarvitse kauhean paljon, samaten vapaa-aikana tulee kuitenkin käytettyä vain niitä lemppareita eli erikseen lajiteltuna määrä voisi pienentyä paljonkin! Samaan kaappiin sekaisin ahdettuna ne ei ole mitenkään teema- vaan värijärjestyksessä, joka on tietysti aivan väärä tapa toimia. Eihän mustan villapaidan ja pikkumustan leningin kannata mitenkään olla vierekkäin, koska käyttötarkoitus on aivan eri... Kiitos inspiksestä ja ei muuta kuin vaatekaapin raakkaukseen! Jään odottamaan kuvia siitä mitä sulle jäi jäljelle (muuta kuin harmaita tpaitoja, hih...) :-).
    -Marie

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mutta kun värijärjestys näyttää niin ihanalta! :D

      Ja joo, harmaita t-paitoja varmaan jää tästä huolimatta aika paljon. :D

      Poista
  9. Täälläkin odottaa vaatekaapin siivous ja työvaatteiden päivitys. Kerään vielä voimia, mutta eiköhän se inspis tässä vielä löydy... :) Mulla on kaapissa ihan liikaa epäsopivia vaatteita, kun olen viimeiset neljä vuotta suunnilleen ollut raskaana tai imettänyt. Vaikken liikoja raskauskiloja kerännytkään niin onhan tässä silti venynyt ja vanunut viime vuodet eikä kaikki vanhat vaatteet niin istu.
    Muutenkin mulla on tapana raivata kaapit keväällä ja syksyllä, jolloin aika surutta heitän tarpeettomia pois. Nyt kun tiedän, että enää en aio olla raskaana, niin voi huoletta heittää liian isot pois. Liian pienten vaatteiden säilömisen olen lopettanut ajat sitten. Ei tunnu olo liian isolta kun kaappi ei ole täynnä kiristäviä vaatteita =D
    Mä tykkään, että mahdollisimman suuri työvaatteista käy myös muihin rientoihin (tosin lasten kanssa perusuniformu on kyllä enempi farkut tai verkkarit :), ehkä vähän rennommin yhdistellen. Mutta ei mulla ainakaan kaikki käy kaikkeen, kovin rennoissa farkuissa en menisi duuniin ja toisaalta harvemmin jakkupukua vapaalla. (en ole mikään jakkupukufani, mutta yksi hyvä ja laadukas jakkupuku on maksanut itsensä takaisin moneen kertaan, luottovaate jonka voi vetää päälle kun vastassa on kasa pukumiehiä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mulla on sitten hengenheimolaisia tähän mun projektiin. :)

      Tuo jakkupukujuttu on kyllä totta, kaipa yksi sellainen olisi hyvä olla, just in case. Meinasin syksyllä ostaa jotkut tosi laadukkaat suorat housut, mutta ehkä kokonainen jakkupuku housuilla ja hameella voisi olla hyvä, niitä osiahan voi sitten käyttää erikseenkin.

      Poista
  10. Oma vaatekaappini on tällä hetkellä levitelty niin moneen eri paikkaan joten ihan innolla odotan mitä se lopulta sisältää kun on aika kasata sitä oikeaa vaatekaappia. :) Täällä odotellaan myös lopputulostasi!

    Tuttu tunne tuo että samoja vaatteita aika vähän tekee mieli laittaa seuraavana päivänä päälle ja eihän siitä seuraa kovin hyvää. Tosin niistä kultaisista teinivuosista poiketen olen mielestäni hieman kypsynyt ja pystyn laittamaan saman topin päälle ulos lähdettäessa kuin vaikka kuukausi sitten. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo, sullaon vielä toi haaste. :D

      Ja apua niitä vaatetuskakohtauksia! Miksiköhän se tuntuu niin pöllöltä laittaa samat vaatteet peräkkäisinä päivinä?

      Poista
  11. Täälläkin vaatekaappiasiat ovat ajankohtaisia. Mulla todettiin hiljattain allergia jonka vuoksi päätin pestä KAIKKI vaatteeni uudella pesuaineella joka ei sisällä "kiellettyjä" aineita. Erittäin silmiäavaava kokemus! Kun näkee yhtä aikaa kuivumassa seitsemän harmaata t-paitaa ei voi kuin kohdata totuus. Ankara karsinta ja onneksi hyvin alkanut nettimyynti siis käsillä.

    Kerrothan jatkossakin vaatekaappiprojektisi etenemisestä!
    M

    PS. Allergia johti myös ankaraan karsintaan kosmetiikkapuolella. Bye bye, Essie! :(

    VastaaPoista

Kiitos päivän piristyksestä eli kommentista!