Top harbors this summer

Yleisesti ihanin: Helsingholm

Odotukset Helsingholmia kohtaan olivat kaiken kuulemani hehkutuksen jälkeen aika kovat, mutta ne täyttyivät jokainen. Mikä idylli! Satama oli juuri sopivan suojaisa ja saavuimme sinne alkuillasta. Olin ihan varma, että saamme saunavuoron ties koska, kun paikalla oli runsaasti muitakin veneitä, mutta satuimmekin saamaan juuri sen, jonka halusimme. Niille, jotka eivät ole Helsingholmissa käyneet, kerron, että saunan suihkut toimivat yhden euron kolikoilla, niitä kannattaa siis varata mukaan. Hepan tapaaminen oli mahtava elämys. Saaren ympäri pääsee kävelemään mainiosti, joten teimme kunnon lenkin aamulla.

Meille sattuivat vielä aivan ihanat säätkin Helsingholmissa, joten voisinpa sanoa, että yksi loman kohokohdista koettiin täällä. Ostimme puodista savulohta (kampelaa emme valitettavasti löytäneet mistään koko reissulla) ja kyltin perusteella sieltä saa sämpylääkin. Satamassa on Roope-jätepiste ja Roope-vessat. Koko saari oli todella siisti ja hyvinhoidettu. Tunnelma oli lämmin ja mukava. Tänne palaamme varmasti!

Paras palvelu koiran kanssa: Hanko ja Naantali

Noin yleisesti voisi sanoa, että tunsimme kaikkialla, mihin menimme, olomme tervetulleiksi myös koiran kanssa. Oikeastaan kaikissa paikoissa Laivakoiralle tuotiin myös ihan pyytämättä vesikuppi. Erityismaininnan saavat kuitenkin seuraavat paikat: Hangon Makaronitehdas, Hangon Classic Pizza ja Naantalissa Merisali ja Uusi Kilta. Kahdessa ensinmainitussa koirat olivat tervetulleita myös sisälle. Olin etukäteen vähän jännittänyt, miten ravintolassa menee, mutta Laivakoirapa on ilmeisesti luotu asioimaan ravintolassa. Se makoili rauhallisesti ja kiltisti pöydän alla yhtään säheltämättä.

Paras kahvila: Farmors Cafe

Högsåran ja Farmors Cafen väliin jääminen aikaisempina vuosina oli harmittanut kovasti, joten olin erityisen iloinen, kun pääsimme sinne tänä vuonna. Yövyimme Kejsarhamnissa, joka oli oikein viehättävä, siisti ja jossa oli ystävällinen palvelu. Teimme pitkän kävelyn ympäri ämpäri saarta ja päätimme kävelymme lounaalle Farmors Cafehen. Lounaspöytä oli pieni, mutta laadukas. Tarjolla oli muun muassa tomaatti-mozzarellasalaattia, paahtopaistia, marinoituja oliiveja, graavia siikaa ja kaikenlaisia herkkuja. Leivonnaisia tuskin tarvitsee mainitakaan, mitkä apajat!

Myös täällä Laivakoira sai tosi hyvää palvelua ja vesikupin. Pihamaalla oli pienelle koiralle jotain suunnattoman jännittävää, nimittäin Pupulandia. Koira tuijotti pupuja aivan herkeämättä ja hiljaa. Puput eivät olleet moksiskaan. Voisin kuvitella, että tämä olisi lasten kanssa tosi mukava paikka. Kauempana laitumella näkyi myös lampaita.

Kivoin pieni palvelusatama: Houtskärin Näsby

Näsby oli erittäin mukava uusi tuttavuus. Kävimme siellä kerran ihan vain syömässä ja jatkoimme matkaa. Loppulomasta palasimme sinne ja jäimme toiseksikin yöksi sadetta pitelemään. Satamassa toimii ravintola Skagen, josta nimensä mukaisesti saa katkarapuvoileipiä, mutta myös muhkeita purilaisia, runsaita salaatteja ja perinteisiä grilliherkkuja. Ihan vieressä on kohtuullisesti varusteltu ruokakauppa ja olipa kylällä Henri Lloydin kauppakin. Täältä löytyy myös tilaus-Alko ja roskapiste. Satamasta haluan mainita erikseen koko reissun siisteimmät ja tyylikkäimmät pesutilat.

Näsbyssä oli myös kiinnostava kulttuuripolku, jossa oli selkein ja informatiivisin tauluin kerrottu alueen historiasta. Museot olivat valitettavasti jo sulkeutuneet, mutta seuraavalla kerralla sitten!

Unohtumattomin: Isokari

Kuvasta lämmin kiitos Merenneidolle. On harvinaista herkkua saada kuva omasta veneestä purjehtimassa. Saavuimme siis iltasella Isokarille, täydellisen purjehduspäivän päätteeksi. Tulimme purjeilla melkein loppuun saakka ja laskimme ne vasta satama-altaassa.

Unohtumattomuuteen vaikuttivat tietysti upea sää, luotsiystävämme vieraanvaraisuus ja majakkavierailu. Tuntui, että koko viikonloppu oli yhtä katkeamatonta elämystä. Isokari on todella kaunis paikka, suosittelen sitä lämpimästi. Saarella ei sitten ole roskapistettä, joten tämä kannattaa huomioida. Ja käärmeisiin kannattaa varautua ja tömistellä mennessään. En ole koskaan nähnyt käärmettä aikaisemmin ja olin juuri ennättänyt kehuskella miehelleni ja Luotsille, etten kyllä oikeastaan pelkää käärmeitä. Sitten jalkojeni ohitse livahti kyy ja päästin niin perinaisellisen kirkaisun, että onneksi keneltäkään ei puhjennut tärykalvo. Ensi kesäksi saarelle on kuulemma tulossa myös lampaita.

Ystävällisin ja originaalein: Ahvenanmaan Jurmo

Jurmossa oli niin vieraanvaraista ja ystävällistä palvelua, että haluan antaa sille jonkun ihan toppenerikoismaininnan. Toinen toppenerikoismaininta tulee siitä, että oikeastaan kaikki, mitä kahvila/ravintolassa oli listalla, oli paikallista lähiruokaa. Burgereiden liha oli ylämaankarjaa, joka vaeltaa valtavilla laitumillaan saarella ja ammuu komeasti, kalat olivat paikallisen kalastajan saaliita ja jäätelökin paikallista.

Jurmossa oli kiva luontopolku ja hieno näköalatorni, josta näki koko saaren. Satama ei ole erityisen suojainen, joten tänne ei kannata kovin jämäköillä tuulilla tulla, mutta Jurmo on ehdottomasti vierailun arvoinen paikka.

Paras iso palvelusatama ja paras seisova pöytä: Naantali ja Merisali

Naantali, Naantali, Naantali, en jaksa lakata rakastamasta sitä. Yltiökaunis kaupunki, hyvät ravintolat ja kaikki palvelut tunnelmaa menettämättä. Trumputtaja. Ainainen aurinko. Tarvitseeko muuta sanoakaan? No, sen haluan ainakin sanoa, että Merisalin sunnuntaibuffa on yksi parhaista varmasti ihan maanlaajuisestikin. Runsas määrä lempiherkkuani kalaa eri tavoin valmistettuna, hyvät salaatit sekä herkulliset ja simppelit pääruuat varmistavat sen, että nälkä ei taatusti jää. Varsinkin graavilohi vei kielen mennessään. Otin sitä suorastaan hävyttömän määrän. Tuntui erittäin sopivalta päättää kesäloma Naantaliin. Isoille purjeveneille, joissa on korkea masto, Naantali on tietysti vähän ongelmallinen. Sillat nimittäin ympäröivät kaupunkia ja korkeinkin silta taitaa olla jotain 14 metrin tietämillä. Me tulimme tällä kertaa Särkänsalmen sillan alta, mutta viime kesänä tulimme Ukko-Pekan sillan alta. Siitä mahduimme 11-metrisen mastomme kanssa juuri ja juuri.

Sellaisia olivat meidän suosikkimme tänä vuonna. Menevätkö mielipiteenne yksiin meidän kanssa ja suosittelisitteko ensi kesäksi jotain erityistä paikkaa? Reittimme kulki seuraavasti: Tallklippan (seuran saari) - Gölisnäs - Hanko - Högsåra - Helsingholm - Nauvon Berghamn - Verkan, Korppoo - Näsby (päivästoppi) - Houtsala - Lootholma, Kustavi - Isokari (2 yötä) - Uusikaupunki (päivästoppi) - Katanpää - Ahvenanmaan Jurmo - Lappo - Näsby (2 yötä) - Naantali. Brännskär-suositukset on laitettu visusti talteen, sinne ehdottomasti ensi vuonna!

Translation: This was a listing of our favorite harbors in the Finnish Archipelago this year. The favorites are: Helsingholm, Naantali, Högsåra, Näsby/Houtskär, Isokari and Åland's Jurmo.

1. Hieno reitti ja loma teillä on ollut. Tuon Brännskärin olisin antanut vinkiksi, mutta näköjään olit sen jo "bongannut". Minulta tulee siitä postaus vähän myöhemmin, niin näet kuvia. Paikka oli a i v a n ihana!

2. Hieno läpileikkaus teidän kesän kohteista! Ja kiitos kehuista. Ei se kirkaisu niin paha ollut :) Nyt näkyy muuten käärmeitä ihan törkeästi.
    Isokari-updatea, lammasaitausta on jo pystytetty ja WWF:n leiriläiset raivailivat ison läjän pusikoita.

1. Nopeita ne WWF:läiset, eikö me vasta eilen lähdetty sieltä Isokarilta... :D

3. Ihania paikkoja joissa olette käyneet. Kivoja nuo ravintolat joihin koirakin pääsee mukaan :)

1. Musta on kanssa kivaa, kun lemmikkeihin suhtaudutaan ystävällisesti. Tosi paljon veneilijöillä nimittäin näyttää koiria olevan! :)

4. Ihanat satamat ja huomaa, että olette nauttineet. Viime viikonloppuna oli muuten kovasti purjeita liikkeellä, kuin kesä olisi alkanut uudelleen. Huippua. ENsi kesäksi ehdottomasti Jurmo ja Utö, en muista oletteko jo käyneet. :)

1. Nautittiin kyllä ihan täysillä! :) Noissa molemmissa ollaan käyty ja Utöön mennään varmasti toistekin. :)

5. Hienoja tunnelmia kuvissa! Kivoja paikkoja olette nähneet tänä kesänäkin. Suosittelen lämpimästi myös ensi kesäksi Jurmo, Utö ja Aspö sekä lähempänä Jussarö ja siellä nimenomaan käynti mustahiekkaisella rannalla. Ahvenanmaalla lähellä Maarianhaminaa on kerrassaan upea saari Rödhamn. Kivaa viikkoa kaikille!

1. Noissa kaikissa, paitsi Rödhamnissa ollaankin käyty. Aspössä useamminkin, se on ihana! Utö on varmasti listalla toistekin. :)

6. Meille tän kesä kohokohtia olivat kerhon paikat, joissa ei oltu ennen käyty. Helsingholm on kyllä munkin suosikkeja (ja ne aamiaissämplylät ovat herkullisia!). Ja tietty Farmors cafe, johon halusin kesällä raahautua vaikka paluumatka Kejsarhamniin jättimahan (about kk laskettuun aikaan) kanssa lyllertäen kesti 50 min... :)

Me käytiin Isokarilla viime kesänä, majakkavierailu oli kyllä hieno elämys!

Näsby on jäänyt meiltä väliin, tällä suosituksella täytyy lisätä se seuraavien kesien to-do listalle.

1. No mutta sittenhän se Farmors Cafe tuntui varmaan entistä ihanammalta? :D

Joo, kannattaa käydä Näsbyssä, luulen sen olevan lastenkin kanssa kiva. :)

7. Samanlaisia kokemuksia jäi meillekin vastaavista paikoista. Kokonaisuutena aivan huikea kesä. Ensi kesänä jäädään varmaan etelämmäksi ja kierrellään noita Korppoon eteläpuolelle jääviä alueita. Siellä on paljon mielenkiintoisia paikkoja ja upeaa ulkosaaristoa.

1. Oli kyllä aiva mieletön kesä, unohtumaton ja ainutlaatuinen. MItkä kelit!

Ensi kerralla mä taas toivon, että päästään luonnonsatamiinkin. :)

8. Hieno kooste upeista paikoista! Isokari kuulostaa kyllä aivan mahtavalle paikalle.

Pakko tuota käärmejuttua kommentoida, että se reaktio on niin primitiivinen, ettei sille voi mitään. Ja onhan siinä aina se, että kyyn purema voi olla oikeastikin vaarallinen. Henk koht ne on iljettävimpiä elukoita maailmassa...

Mukavaa viikkoa toivotellen Amelie

1. No se kirkaisu kyllä tosiaankin tuli niin, etten ehtinyt estää sitä mitenkään. Naurettiin monta kertaa loman aikana metsissä rämpiessämme, että jos tää olisi Hunger Games, niin me oltaisiin delattu ekana. :D

9. Isokari on minulle ehkä rakkain paikka maailmassa.
    Ollaan oltu siellä lapsuudessa usein.
    Se on sellainen paikka, jonne mun pitäisi päästä vähintään kerran kesässä.

Mä muistan edelleen niin selvästi sen, kun tulin vaihtovuodelta Meksikosta ja lähdimme melkein heti purjehtimaan, päädyimme Isokariin tietenkin. Isokarissa pitää aina mennä niille kallioille, ihailemaan avomerta, käydä uimassa ja nauttia jonkinlaisesta vapauden tunteesta, joka ainakin mulle aina siellä tulee. No joo, muistan kun olimme kävelemässä kallioille serkkuni kanssa ja siinä soratiellä mä aloin melkein itkeä - oli niin kaunista kun aurinko siivilöityi puiden läpi siihen soratielle. Missään ei ollut roskan roskaa, ilma oli raikas ja lämmin, oli niin rauhallista ja hiljaista. Se oli sellainen Alman Suomi-rakkauden kukkaan puhkeamishetki.

Joskus ajattelin, että sitten kun kuolen, haluaisin, että mut haudattaisiin sinne. Okei, ehkei sinne voi keätän haudata, mutta tuhkat voisi sirotella. Mutta toivotaan, että siihen on vielä moooonta vuosikymmentä aikaa.

Mä olen teettänyt omasta Isokarin-majakkavalokuvasta taulunkin meidän seinälle.

1. Voi, voin hyvin kuvitella, että paikka herättää tuollaisia tunteita! Siinä on jotain todella vaikuttavaa ja maagista. Musta tuollaisissa paikoissa on ihan mahtavaa miettiä niitä entisaikojen ihmisiä, jotka saarella ovat kulkeneet ennen meitä.

Munkin pitäisi varmaan teettää valokuvista tauluja, nyt niitä on ihan vaan tavallisesti kehyksissä seinillä. :)

2. Vinkkaan, ertä Ifolorilta saa tosi näppärästi valokuvatauluja teetettyä. Edullista, nopeaa ja helppoa.

Amelie

10. kiva satamapostaus ja taas ihania kuvia! :D Pieni tarkennus noihin Naantalin siltoihin, Kirkonsalmensillan (Merimaskun kirkolla) alituskorkeus on 16m ja Särkänsalmensillan (Luonnonmaan ja Otavan saaren välissä) alituskorkeus on 16,5m. Särkän altahan on hinattu Kylpylän laivakin, piippu piti irroittaa ja siltikään ei todistettavasti jäänyt montaa senttiä vapaata tilaa. Sitä sillanalitusta oli ihmiset sankoin joukoin seuraamassa ja hilkullahan se oli, mutta mahtui kuitenkin :) Ukko-Pekan silta on matalin, alituskorkeus vain 11m. Särkän mahdollisesta läppäsillastahan täällä on väännetty kättä jo vuosikausia.. ;) Kyllähän nuo sillat rajoittaa Naantalin matkailun kehittämistä, toivottavasti tähän ongelmaan saadaan joskus joku ratkaisu :)
    t. Sallamari

1. Hyvä tarkennus, kiitos! Mä en ihan muistanut ja olin liian laiska googlailemaan. :D Särkän läppäsiltaa voisin kyllä kuvitella varsinkin matkailuyrittäjien toivovan. Mikäs siinä kiikastaa?

2. Varsinkin Rymättylässä asuvat on olleet kovasti läppäsiltaa vastaan, haittaa heidän mielestään liiaksi mm. työmatkakulkemista. Merimaskussa on oltu myötämielisempiä asialle. On ollut puhetta, että sesonkiaikana läppä avattaisiin esim. neljä kertaa päivässä sovittuina ajankohtina ja sesongin ulkopuolella paljon harvemmin tai vain tilauksesta. Aktiivisimmat läppäsillan vastustajat ovat oikein perustaneet jonkin "ei läppäsiltaa" -yhdistyksen. Kattotaan kuinka käy, vaikka vuosikausia siitä tosiaan on nyt jo taisteltu..
      t. Sallamari

11. Ihania satamia kaikki -ja ihania kuvia. Näsbyn suihkut on vissiin uusittu, sillä muistelisin niiden olevan enemmänkin rähjäisestä päästä. Isokarilla ei olla käyty ja se näyttää tosi kiinostavalta. Pääseekö majakkaan käymään kuka tahansa?
    Muiden kommenttien satamat ovat myös kivoja ja itse yllätyin, kuinka kiva Tammisaari oli.
    Meritara, jonka viimeinen reissu tälle kaudelle on tehty.

1. Majakkaan järjestetään kierroksia eli kyllä pääsee. :) Oppaan kanssa pitää tosiaan mennä. Tammisaaressa me ei ollakaan käyty, pitää joskus mennä! :)

12. Paljon ihania paikkoja! Kaivan tämän postauksen esille, kun ensi kesän reissuja kartoille hahmotellaan. Myöhäiset synttärionnittelut!

1. Oli niin superihania paikkoja! Tätä mä palaan varmaan itsekin fiilistelemään tavella. :) Kiitti!

13. Super super kivoja paikkoja. Ja niin kiva, että teit niistä postauksen. Högsåran Farmors cafeta ei voita mikään. Ai ai, mitä herkkuja. Saaristo on upee. Me käytiin viikonloppuna Helsingin edustalla purjehtimassa ja päädyttiin Kaunissaareen. Sekin on tosi viehättävä, vaikkei tunnelmaltaa voita Turun saariston paikkoja. Vähän vähemmälle jäänyt nämä Helsingin edustalla olevat saaret.

www.freakingtasty.blogspot.fi

14. Ihana postaus, kiitti!

Näsby ja Helsingholm on lisätty to-vist -listalle, ehdottomasti. Kiva kuulla, että Näsbyssä on hyvät peseytymistilat, niitä en tämän kesän karkumatkoillani tietenkään havainnut, vaikka Näsbyn rantaravintola tuli tutuksi.

Naantali on tosiaan ihana, kuin minimatka ulkomaille, mutta siellä käymme fillareilla juuri tuon silta-asian vuoksi. Isokari on ollut meille tähän mennessä hienoin satamakokemus, mutta tykästyimme kovasti myös Högsåraan. Vielä ehtisi tekemään yhden tai kaksi pitkän viikonlopun mittaista retkeä, jos säät järkevästi sallivat...

15. Todella upeita saaristomaisemia! Erityisesti tosi hienoja kuvia missä heppa, joka näyttää ihan satuolennolta ja viimeinen Näsby ja Naantali.

16. Lomanne kuulostaa aivan ihanalta! Kiva, että säät hellivät vielä niin ihanasti elokuussakin. Erityiskiitos myös tästä satamapostauksesta, haluan päästä näkemään nuo kaikki! Parhaillaan istun fiksuuntumassa saaristolaivurikurssilla, koska veneen osto on viimein tullut ajankohtaiseksi ja ilman kurssia olisin aivan uuno. Mikseihän se muuten ole pakollinen kaikille veneilijöille.... Näkeekö merellä muuten usein urpoja venekuskeja? :)

17. Voi miten ihanissa paikoissa kävitte tänä kesänä! Tosi kiva postaus!

Farmors cafe on aivan mahtava paikka. Jos joskus lähdette Ruotsin puolelle seikkailemaan, suosittelen sieltä lämpimästi Vaxholmia ja siellä Cafe Hembygdsgårdenia. Sen paikan herkkupöydät nokittavat jopa Farmors Cafen ja paikan New England -henkinen puutarha miellyttää varmasti sinun tyylitajuasi! Lisäksi alehaukat riemastunevat Vaxholmin rantakadulla olevasta purjehdusvaate-outletista. Toisena must see -paikkana suosittelen Ruotsista Sandhamnia, joka vei minun sydämeni tänä kesänä. Jälleen kerran, uskon paikan tyylin ja idyllin vievän jalat alta myös sinulta. Näihin molempiin paikkohin pääsee myös nopeilla lautoilla Tukholmasta, eli mikäli purjehdusaikaa tai -intoa ei riitä sinne asti, voi näissä käydä pyrähtämässä kesäretkellä Tukholmasta käsin.

Suomen puolella suosikkejani ovat Rödhamn, Björkön luonnonsatama, Högsåra, Källskär ja Jungfruskär. Rödhamnissa on aivan mahtavat aamiaissämpylät, jotka tuodaan veneelle säätiedotteen kera. Ja paikan sauna on myös todella hyvä sekä upea paikka ilta-auringossa. Björkön sisäjärvi taas on ihana uintipaikka. Källskärissä eli ns. kreivin saarella kannattaa käydä vaikka päivävisiitillä Kökarista.

Saariston ruokapaikoista kivoja makuelämyksiä on saatu Kumlingen Glada Laxenissa, Kökarin Hellsön Havspaviljongen-ravintolassa sekä Maarianhaminan skiffer-henkisessä Pub Niskassa. Huh, listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään - nyt tuli ikävä takaisin merelle!