maanantai 28. helmikuuta 2011

Safety first!



Jotta vene menisi katsastuksesta läpi, siinä täytyy olla määrättyjä turvavälineitä. Båtissa oli niitä jo entuudestaan melko hyvin, meidän hankittaviksemme jäivät vain ensiapulaukku ja taskulamppu. Ensiapulaukku saapui viime viikolla ja nyt olisi suunnitelmissa pitää pieni koulutuspäivä, jona kertaan miehelle todennäköisimmät ensiaputilanteet ja niiden hoidon. Painopiste tulee varmasti olemaan pään alueen vammoissa, sen verran varma olen tulevista puomikolahduksista. Lisäksi ajattelin käydä läpi hypotermiapotilaan hoidon ja varmasti ihan peruselvytykset ja tukehtumiset niin lapsen kuin aikuisenkin kohdalla. Puhelimiin tallennetaan numero, johon voi soittaa, kun tarvitsee konsultaatiota. Tarkoitan lähinnä sellaisia tilanteita, joissa ei ole välitöntä vaaraa ja joita osaamme kyllä itse hoitaa, mutta kaipaamme lisäohjeita. Vakavissa tilanteissa soitetaan tietysti maalla hätäkeskukseen ja merellä lähetetään pikaliikennekutsu VHF-radiolla.

Radion käyttö taas on minun opiskelulistallani. Mies kävi juuri kurssin ko. aiheesta ja käy sitten läpi myös minun kanssani erilaiset hätä- ja pikaliikennekutsut.

Muita veneestä löytyviä turvallisuusvälineitä ovat muun muassa palosammutin ja sammutuspeitto. Niiden käyttöä kannattaa itse kunkin harjoitella aina aika ajoin. Palovaroitinkin veneessä on tietysti oltava ja Båtissa sellainen jo on. Häkävaroitinta ei vielä ole, mutta ostoslistalla se kyllä on. Laivakoira saa omistajiensa tapaan kevään aikana astetta järeämmät pelastusliivit. Aikaisemmin olemme olleet liian lepsuja ja antaneet sen olla kuumana päivänä ilman liivejä, mutta siihen asiaan tulee nyt muutos. Tähän saattoi vaikuttaa eräskin Pelastushelikopteri-ohjelman jakso, jossa mereen pudonnutta koiraa elvytettiin. Onneksi haukku selvisi ja sekin kuulemma käyttää nykyään liivejä koko ajan.

Kuva survivalgearreview.com

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos päivän piristyksestä eli kommentista!