Jalat mustelmilla ja mieli muikeana

Kun saavuimme äitienpäivän iltana telakalle, meidät vastaanotti mitä kaunein kesäilta. Aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta ja ilma oli suorastaan lämmin. Olimme kaavailleet, että siirtyisimme illalla pienen matkan lännemmäksi, jotta saisimme matkan hyvin alkuun. Ihan vain nopeasti laittaisimme purjeet paikalleen ja trimmaisimme rikin.

No, kun purjeet olivat viimein asianmukaisesti paikallaan ja mistään trimmaamisista ei ollut vielä kuultukaan, aurinko oli jo mennyt mailleen ja kello lähenteli yhtätoista. Olimme kumpikin väsyneitä nukkumattomista öistä ja kohellus alkoi olla sen mukaista. Niinpä teimme päätöksen olla lähtemättä yhtään mihinkään. Se oli varmasti turvallisin mahdollinen ratkaisu, todennäköisesti olisimme löytäneet itsemme joko kiviltä tai perheriidan syövereistä.

Kajuuttakin näytti niin kutsuvalta eväskoreineen, että ryömimme asennusdrinkkien jälkeen sinne ja kaaduimme sänkyyn. Eikä sillä oikeastaan ollut väliä, ettemme olleet liikkuneet vielä metriäkään. Saimme olla veneessä yötä kauniissa maisemissa.

Aamulla koko porukka oli kuin uusia ihmisiä ja koiria. Kahviteltiin. Vantit säädettiin millilleen oikein.

Nautittiin kauniista aamusta ja varmistettiin vielä, että kaikki tarpeellinen on mukana. (Keulapurjetta nimittäin käännyttiin edellisenä iltana hakemaan.)

T-paidalla ei sentään arvannut lähteä vielä merelle, joten se pakattiin takaisin vaatekassiin, joka on muuten tehty Båtin vanhasta isopurjeesta. Untuvatakin sen sijaan saattoi jättää aluksi naulaan ja toppahousut kaappiin - sää oli siis selvästi lämpimämpi kuin vuodentakaisella siirtoreissulla.

Meillä oli hieno uusi köysi kikkataljassa.

Meillä oli herkullisia, valmiiksi tehtyjä eväitä.

Tuulta meillä ei sitten ollutkaan. Koko matkalla. Teimme kymmentuntisen legin maanantaina ja kerran jo melkein nostimme purjeet vain todetaksemme, että päivän ainoa hönkäys kesti noin minuutin. Mutta sellaista se on. Puksuttelimme sitten koneella ulkoväylää ja nautiskelimme merellä olosta. Ensimmäiseen etappiimme, Kotiluodon saarelle, saavuimme kymmenen aikoihin. Saari on Helsingin Navigaatioseuran ja Itä-Helsingin Pursiseuran yhteinen, mies kuuluu ensinmainittuun. Olimme ainoat paikalla, satama oli tyven ja rauhaisa. Takana oli hyvin onnistunut matkapäivä. Nukutti makeasti.

Aamulla minä ja mies tutustuimme saareen ja Laivakoira keskittyi pelkäilyyn. Santiksen surullisenkuuluisat ammunnat nimittäin kuuluvat myös Kotiluotoon, joka on aivan edellisen kotisatamamme Sarvaston vieressä.

Tänään sitten jo oli tuultakin, joten nostimme purjeet melkein heti köysien irroituksen jälkeen. Jipiiiii!

Pienen sivutuulipätkän jälkeen käännyimme tiukalle luoville kohti Lauttasaarta ja koko ylipitkä talvi oli kuin muisto vain. Oliko tässä edes joku talvi välissä? Niin luontevalta paikka pinnassa tuntui. Aurinko paistoi, tuuli puhalsi kasvoille, kaikki tuntui täydelliseltä. Pääsimme Jollaksesta kahdella halssilla Lauttasaareen, tulimme taas ulkoväylää.

Kaiken kaikkiaan siirtopurjehdus onnistui yli odotusten. Vammat olivat lieviä - minä räpsäytin itseäni seisingillä kasvoille ja jalat ovat tietysti täynnä mustelmia, kuten asiaan kuuluu. Onneksi meillä ei ole levankia... Tästä alkaa kolmas purjehduskesämme, parempaa fiilistä ei taida maailmassa ollakaan. Kaikki kesän huippuhetket ovat edessä päin ja kun vene on vedessä, maailmassa on kaikki hyvin.

Ja niin, päivän asun kuvaaminen kuuluu tietysti asiaan. Nämä kuvat antanevat realistisemman käsityksen purjehduspukeutumisesta Suomessa kuin edellinen aiheesta tekemäni postaus

Translation: We have been sailing! Cold but fun. Happy me.

1. Ihan kuin olisin päässyt mukaan, kiitos :)

2. "Kaikki kesän huippuhetket ovat edessä päin ja kun vene on vedessä, maailmassa on kaikki hyvin." Juuri näin, allekirjoitan täysin! Naureskelin mustelmakommentillesi, kun itsekin ihmettelin, miten jalat olivat siirtopurjehduksen jäljiltä ihan mustelmilla, kun en muista edes kolhineeni itseäni, mutta niinhän se taitaa olla, että kuuluvat asiaan :)

1. Joo, niiden mustelmien määrä on ihan käsittämätön! Pari kolhaisua kyllä muistan, mutta läheskään kaikkien alkuperästä ei ole mitään hajua.

3. Ihana ja lupauksia täynnä oleva ensimmäinen purjehdus. Kesää odottava tunnelma ja kaikki seikkailut vielä edessäpäin. Tunnelmissa mukana :-)

4. Kylläpä näyttää ihanalta ja rauhalliselta! Siitä se lähtee.

1. Oli kyllä aivan ihanaa, hymyilyttää vieläkin! :)

5. Hienoa, että pääsitte turvallisesti kotisatamaan! On se vaan ihana olla merellä, sitä ei voi selittää, se pitää itse kokea =) Nautitaan kesästä!

1. Joo, vaikeaa sitä tunnetta on kuvailla. Kaikki ne saunojen tuoksut, meren ääni, maisemat, kaikki. <3

6. Voi ihanaa purjehduskesää teille. Innolla seurailen, mitä kaikkea se tuokaan mukanaan. Itse olen aina haaveillut purjehtimistaitojen opettelusta. Se on yksi niistä haaveista, joka on elämässä vielä toteutumatta, monet ovat jo toteutuneet.

Turvallisia purjehduksia teille kolmelle!

1. Kiitos, Tarja! Tämä on kyllä haave, jota kannattaa ehdottomasti tavoitella. :)

7. Mahtavaa! Kiritte kunnolla ja aloititte kauden nopeasti. Ihana fiilis välittyy myös tänne puolen. Olet löytänyt kauniit sävyt kuviin.

-Mathias

1. Joo, otettiin kyllä aika hyvä spurtti! :) Taikurit itsekin ovat ihmeissään.

8. Ihana postaus! Jospa mekin kohta saataisiin vene veteen, tuli niin kova kaipuu merelle!

/Gitta

1. Toivottavasti saatte, teillä on nyt niin kiva satamakin. :)

9. Kiitos, kiva postaus! Kauniita kuvia ja ihana tunnelma! Kateeksi käy, kun oma vene on vielä pressun alla. Toivottavasti viikonloppuna jo vedessä. En voinut olla naurahtamatta, kun näin, että tähtityynyt ja muut asianmukaiset tarvikkeet olivat mukana matkassa, mutta keulapurje oli unohtunut ;-) Näin olisi juuri voinut käydä myös minulle. Missä olette teettäneet vanhasta purjeestanne tehdyn kassin? Meilläkin olisi vanhoja purjeita ja tarvetta tuollaiselle kauniille kassille. Hyviä tuulia myös loppuviikolle!

1. No, kyllä se aika sitten yhtäkkiä menee kamalan nopsaan, kun vain ryhtyy hommiin. Vähän sama fiilis kuin oikein pitkän työpäivän alussa. Ensin on ihan, että apua ja sitten, kun fillarit tömähtävät maahan, niin ihmettelee, että näinkö nopeasti se meni. ;)

Purjekassi teetettiin Purjebägit-nimisessä lafkassa.

10. Siistii. Upeita kuvia ja fiilistä!

11. Onko sulla kaksi pipoa? :D Vallan ihania kuvia ja toivottavasti vaatetusta voi jossain vaiheessa kesää vähän keventää!

1. On, Suomen kesä... :D Kyllä niitä vaatteita pian voi jo keventää, oon tilannut niin lämpimän kesän. :D

12. Tosi ihania kuvia ja alakuvista saa realistisen kuvan, ettei se purjehtiminen aina ole bikinit päällä kannella makoilua.

1. Joo-o, viime kesänä en tainnut olla veneellä bikineissä kertaakaan ja edellisenäkin yhden käden sormilla laskettavan määrän. :D

13. Kovasti paljon onnea vesille pääsystä! Juu, pari pipoa, untikka jne on parempi kuin jatkuva tärinä ja syväjäätyminen. Kiitokset fiiliksistä.

Toivottavasti saan tälle samalle päiville myös kuvia Englannista meidän babysta. Mies lähti sinne eilen ja oli heti iltamyöhään perille päästyään käynyt kurkkimassa aitojen yli veneveistämön pihalle - ilmeisesti meidän pikkuinen on jo maalattu! Mä en kestä!!! :D

1. Kiitti! :) Ja joo, mä inhoan palelua!

Tuun kohta kytistelemään sun puolelle, että joko olisi kuvia. :)

14. Aivan ihana postaus! Tuli sellainen kaipuu merelle, ettei tosikaan... Onnellisia ovat purjehtijat :)

Amelie

15. Ihanaa - meilläkin Hulda menee kohta veteen kun wanhan rouvan massupuoli on vaan kunnostettu kesää varten. Uusi kausi (meille neljäs) ja taas uusi kotisatama. Hulda palaa juurilleen Helsingin vesille. Ihania tuulia teillekin - tuulkoon lännestä lempeästi ja olkoon Suomenlahti rauhaisampi kuin viime kesänä. Meri, aurinko ja kesä - niitä ei vaan voi olla liikaa!

1. Jee! Ja ihan samat toivotukset sinne - on nimittäin niin onnistunut yhdistelmä. :)

16. Ihanan kesäinen fiilinki tuli tästä postauksesta :) mahtaa hyvin nukuttaa tuommoisessa petissä!?

-Tanza-

1. Nukutti tokana yönä. Ekana jännitti liikaa. :D

17. Jos keväällä on tuulta, ei ole lämmintä. Jos on lämmintä, ei ole tuulta. Tämän tietää jokainen meren nähnyt suomalainen. :) Hienoa, että saitte molempia.
    Kiva postaus ja ihan parasta, että laivakoirakin käyttää liivejä.

1. Näinpä. Onneksi tosiaan saatiin molempia. :)

Laivakoira käyttää tosiaankin liivejä. Niistä se on myös kätevää nostaa veneeseen, kun se aina silloin tällöin tipahtaa veneestä. :D

18. "kaikki tuntui täydelliseltä" - sama tunne merellä usein minullakin, maissa harvemmin

1. Mikähän siinä onkin? Mitkään maailman murheet eivät ulotu merelle saakka. :)

19. kylläpäs oli Båtissa sävyt kohillaan, ihanat harmooniset harmaan ja puunvärit.
    Hyväntuulinen postaus :)

-Merituuli

1. Kiitti! Edellistä edellinen omistaja on tehnyt tosi ison työn lakkauksien kanssa ja puupinnat onkin kyllä tosi upeat, vaikka itse sanonkin. :)

20. Jeeeee! Upeeta,mahtavaa...
    Ihan alko jännittää täällä,että koska se eka pläjäys sieltä meriltä eetteriin pamahtaa :))))
    Täten julistan virallisen kesän alkaneeksi. Pullein purjein kohti uusia seikkailuja. Jään korvat höröllä kuin laivakoiralla konsanaan odottelemaan mihin kaikkialle pikku Båt reissaakaan.

Iitukka

1. Hihi, enää ei tarvitse jännittää. :D Ja todellakin - kesä avattu. Pikku Båt seilaa kyllä tänä kesänä vaikka mihin, sanokaa mun sanoneen. :)

21. Ihana fiilistellä teidän mukana näiden kuvien myötä. Erityispeukut yhteiselle lomalle! bd

22. Aaaah, mikä ihana postaus. Suorastaan terapeuttista!

1. Todellakin terapeuttista. Mikään murhe ei tunnu merellä miltään. :)

23. Onnea! On se vaan mahtavaa kun vene taas keinuu, purjeet vetävät ja seikkailut odottavat! Ja mukana ovat rakkaat joiden kanssa seikkailut saa jakaa...ja oma "koti" joka kuljettaa teidät maailman kauneimpiin poukamiin.
    Vietimme koko pitkän helatorstaiviikonlopun purjehtien ja ihan kuin elämä olisi alkanut uudestaan pitkän talven jälkeen :)

1. Niin on! :) Kiitti! Mulle tuli tiedätkö ihan sama fiilis tuosta elämän uudelleen alkamisesta. Siltä se todellakin tuntui.

24. Ihana postaus! Rankan työpäivän jälkeen tää juttu sai hymyn huulille, kiitos. Upeita kuvia ja fiilistä. Viimeinen kuva on huippu, onks sulla 2 pipoa ;)

t. Ellu

1. Kiitti ja ihanaa, jos tulit hyvälle tuulelle. :) Ja joo, on! Ei olisi yksi oikein riittänyt. :D On mulla itse asiassa siinä tokavikassakin kaksi pipoa, mutta alimmainen ei vain näy siinä. Vikassa olen innoissani työnnellyt toista enemmän pois silmiltä.

25. Sun ilme vikassa kuvassa. Kertoo kaiken! Ihanaa, kun olette päässeet jo merelle <3

1. Hihi, onhan se aika tyytyväisen muikea. :D Oli kyllä ihan tajuttoman ihanaa. :)