Uusia suosikkisatamia

Vanha postaus Noora & Noora -blogista

Olemme elokuussa yrittäneet ottaa vahinkoa takaisin menetetyn heinäkuun tilalle. Jätimme veneen loppukaudeksi Kotkaan ja olemme nyt retkeilleet sieltä käsin. Kesän ehdottomalla to do -listalle olivat jääneet itäisen Suomenlahden retkikohteista muun muassa Nuokot, Haapasaari, Tammio ja Ulko-Tammio. Kaksi ensimmäistä ehdimme katsastamaan viime purjehduksella.
Saavuimme Nuokoille pimeällä ja hyvin, hyvin varovaisesti. Vene-lehden juttu kun varoitteli, että lähestyminen voisi olla sisääntuloaukon kivien vuoksi haastavaa. Kaikki sujui kuitenkin oikein hyvin ja meitä oli vastassa upouusi ja hieno laituri uudenkarheine grillipaikkoineen. Grillasimme illalla vain makkarat, istuskelimme hetken aikaa ja kävimme nukkumaan. Seuraavana päivänä heräsimme ajoissa ja tutustuimme Ulko-Nuokkoon.

Kävelimme kivan mittaisen ja hyvin merkityn luontopolun ja totesimme, että tässä on kyllä yksi Suomenlahden kauneimpia saaria. Tapaamamme muut purjehtijat kertoivat, että aktiivinen seuraporukka oli itse suunnitellut ja rakentanut talkootyönä upeat katokset ja laiturit. Lapsille oli pieni leikkipaikka, mutta luontopolkua en suosittele ainakaan ihan pikkulapsiperheille.
Nuokoista jatkoimme reippaalla 10 m/s vastaisella tuulella kohti Haapasaarta. Pääsimme tiukalla kryssilläkin välillä lähes kuutta solmua ja sivutuulen puolelle käännyttäessä surffasimme välillä aallonharjalla kuutta ja puolta, joka taitaa olla aika lailla pikku-Avancemme runkonopeus. Tuuli nousi vielä purjehduksen aikana 14 m/s -tienoille ja vierailla vesillä kun oltiin, oli taas pitkästä aikaa vähän vaikean tuntuista löytää väyliä. Totesin jossain vaiheessa, että minun taitaa olla parasta tulla pinnaan ohjailemaan, koska navigoinnista ei ollut nyt tulla yhtään mitään. Pinnassa oli omat haasteensa, kun se tuntui koko ajan painavan turhan paljon. Minua harvoin pelottaa, mutta nyt oli välillä tosi epämukava fiilis.

Etenkin Haapasaarta lähestyttäessä väylä oli melkoisen kapea ja kivikoita heti viittojen toisella puolella. Menneistä viisastuneina ajoimme viimeisen pätkän kone varmuuden vuoksi päällä, vaikka laskimme purjeet vasta Haapasaaren suojaisassa poukamassa. Kun vene oli lopulta turvallisesti kiinni, huokaisin vähän tavallista syvempään. Jos tämä olisi ollut kesälomapurjehduksen kolmas viikko, keli ei olisi varmaan tuntunut yhtään niin hurjalta, mutta tänä vuonna olemme olleet vesillä niin vähän, että piti vähän puhallella.

Haapasaaressa kävelimme varmasti saaren kaikki polut, kävimme kaupassa ja söimme kaikki ateriat ulkona kannella. Sää oli muutamaa ukkoskuuroa lukuun ottamatta todella kaunis ja ihana. Tuntui ihan mahtavalta, että olemme nyt saaneet nauttia kesästä vielä näin loppumetreillä. Seuraavilla reissuilla on varmasi jo viileämpää ja joudun kaivamaan esiin villakerrastot ja varpaanlämmittimet. Mutta nyt se on ihan ok. Alkusyksykin on todella kiva vuodenaika, eikä se enää ahdista.

Life starts all over again when it gets crisp in the fall, sanoi se joku Pinterestissäkin. Hyvää syyskuuta kaverit, tänään alkaa prep prep preppy -teemakuukausi pukeutumisen suhteen.

1. Moi, jyvä kun aloitit uudelleen. Tekstisi soljuu ja aiheet kiinnostaa.